اخبارسیاستاقتصاد

افغانستان و ایران روی تطبیق کامل معاهدۀ هلمند بحث کردند

کابل، 29 جوزا، باختر
افغانستان و ایران در نشستی، روی تطبیق کامل معاهدۀ هلمند و رفع چالش‌های فرا روی عملی‌سازی آن بحث کردند.
به گزارش آژانس باختر؛ وزارت آب و انرژی امروز با نشر اعلامیه‌یی گفته است که به ادامۀ نشست‌های قبلی، به ریاست انجنیر مجیب الرحمن عمر “آخندزاده” معین آب وزارت آب و انرژی یک هیئت متخصص امارت اسلامی افغانستان برای اشتراک در بیست و پنجمین نشست کمیساران آب هلمند که از 25 تا 27 جوزای سال‌روان در شهر تهران برگزار شده بود، به ایران سفر کرد.
به گفتۀ منبع؛ در این نشست روی تطبیق کامل معاهدۀ هلمند/هیرمند و رفع چالش‌های فراروی عملی‌سازی آن بحث شده و در کنار بررسی وضعیت غیر نورمال آبی سال‌های (1400 و 1401) در تأمین حقابه مطابق معاهدۀ روی سه نکته تأکید شده است.
هم‌چنان، هیئت افغانستان با در نظرداشت منافع ملی کشور، در مذاکرات سهم فعال داشته و در بخش تطبیق کامل معاهده با ایران بحث‌های را انجام داده است.
بر اساس معلومات وزارت آب و انرژی؛ معاهدۀ دریای هلمند میان افغانستان و ایران که درسال 1351 ه‍.ش از سوی صدر اعظم‌های دو کشور به امضا رسیده؛ اکنون نافذ است.
منبع می‌افزاید: به هدف تطبیق هر چه بهتر این معاهده بر اساس مادۀ هفتم و هشتم آن و از روی نخستین ضمیمۀ پروتوکول آن از سوی کمیساران کشورهای مربوطه بین افغانستان و ایران از سال 1383 ه‍.ش بدینسو هرسال دوبار جلسات بین کمیساران مشترک دریای هلمند به شکل نوبتی برگزار می‌شود، که تا کنون 25 نشست مشترک برگزار شده است. بیست چهارمین جلسه از 9 تا 11 دلو سال 1400 ه‍.ش در شهر زرنج نیمروز برگزار شد.
باید گفت که هیئت یاد شده روز گذشته دوباره به کشور برگشته است.
وهاج

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا