اخبارامنیتجهان

امریکا؛ رهبری طالبان نگذارد جنگجویان شان دست به حملات هدفمند بزنند

واشنگتن/وی او ای/۳اسد/باختر

وزارت خارجهٔ ایالات متحدهٔ امریکا می‌گوید که طالبان باید فراتر از انکار حملات هدفمند بروند و رهبری آنان باید نگذارند که جنگجویان شان دست به قساوت‌ها و نقض حقوق اساسی مردم بزنند.

جلینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده گفته است درحالی که طالبان اعلام کرده اند که ترجمانان و افرادی را که با نیروهای خارجی کار کرده اند صدمه نخواهند رساند، اما گزارش های اخیر خشونت و قساوت علیه ترجمانان و سایر افغانان، نشان می‌دهد که طالبان محلی توجه چندانی به زندگی و حقوق بشر ندارند.

او افزوده است که اگر این واقعاً پالیسی طالبان نیست، پس باید رهبر این گروه این قساوت و نقص حقوق بشری را تقبیح کنند و برای جلوگیری از چنین اقدامات توسط جنگجویان شان فعالانه وارد اقدام شوند.

خانم پورتر گفت: ” ما این حملات هدفمند ، تخریب زیربنا های حیاتی و همچنین سایر حملات علیه مردم افغانستان را شدیداً تقبیح می کنیم. “

معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده یکبار دیگر تصریح کرد که طالبان باید وارد مذاکرات جدی شوند. او افزود: “ما خواهان خاتمه فوری خشونت های مداوم که بیشتر توسط طالبان انجام می شود، استیم. ما از طالبان می‌خواهیم که برای تعیین یک نقشه راه سیاسی برای آینده افغانستان به مذاکرات جدی بپردازند که منجر به یک توافق عادلانه و بادوام شود. حل و فصل از طریق مذاکره بین جمهوری اسلامی و طالبان تنها راه پایان دادن به جنگ ۴۰ ساله و آوردن صلح مورد نظر و شایسته افغان ها است. “

خانم پورتر علاوه کرد که جهان حکومتی در افغانستان را نخواهد پذیرفت که به زور تحمیل شده باشد و مشروعیت و حمایت از هر حکومت افغانستان مشروط به ارج گذاری به حقوق اساسی و بشری است.

با اعلام خروج نیروهای خارجی از افغانستان حملات طالبان بر نیروهای امنیتی و دفاعی افغان در اکثر ولایات افغانستان شدت یافته است.

در همین حال طالبان به تازه‌گی گفته اند تا زمانی که یک حکومت جدید از طریق مذاکرات در کابل تشکیل نشود و رییس جمهور غنی کنار نرود، صلح در افغانستان تامین نخواهد شد و جنگجویان این گروه سلاح شان بر زمین نخواهند گذاشت.

نمایندگان ویژه ایالات متحده و اتحادیه اروپا از جمله فرانسه، آلمان، ایتالیا، ناتو، ناروی و بریتانیا پس از دیدار در روم، روز جمعه گذشته اعلامیهٔ مطبوعاتی را در مورد اوضاع و تحولات صلح در افغانستان به نشر رساندند.

در اعلامیه آمده است که ایالات متحده و کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ناتو متعهد بر مشارکت قوی با افغانستان است و تحولات جاری را از نزدیک بررسی می‌کنند.

آنان از میزان بلند خشونت، حملات نظامی طالبان و موارد جدی نقض حقوق بشری ابراز نگرانی کرده و از حکومت و گروه طالبان خواسته اند تا به گونهٔ معنادار در روند صلح شرکت کنند و برای اطمینان از موفقیت در مذاکرات، آتش بس فوری کنند.

امریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا یکبار دیگر تصریح کردند که هیچ راه حل نظامی برای معضل افغانستان وجود ندارد و مطابق به قطعنامه ۲۵۱۳ سال ۲۰۲۰ شورای امنیت ملل متحد، از هیچ حکومتی که از طریق نظامی در افغانستان تحمیل شده باشد، حمایت نمی‌کنند.فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا