سیاستاخبارTOPجهان

امریکا باید به دیدگاه مخربانه در قبال افغانستان پایان بخشد

کابل٬ ۲۲ ثور٬ باختر
آن وسایل وامکانات حربی که بعد از تحولات ۲۴ اسد، سال پار از افغانستان بیرون کشیده شده است٬ جز سرمایه های ملی مردم افغانستان که باید دو باره به این کشور اعاده شود.
گزارشگرآژانس باختر مینگارد؛ بعد از ۲۴ اسد سال گذشته زمانی که نظام پشین سقوط کرد شماری زیادی از وسایل و امکانات حربی افغانستان شامل طیاره ها٬ وسایط نظامی٬ اسلحه و… از افغانستان به گونه یی قاچاق بیرون کشیده شده است و به کشور های همجوار افغانستان انتقال یافته است٬ در این میان مسئله انتقال طیارات نظامی به دو کشور همسایه افغانستان٬ تاجیکستان و ازبیکستان مورد بحث است٬ گفته شده است؛ ۴۶ طیاره به ازبیکستان و ۱۸ طیاره به تاجیکستان منتقل شده است و با وجود درخواست مکرر افغانستان٬ این دو کشور به دلایل که نزد خود داشته اند تاکنون حاضر نشده اند که این هواپیما ها را به افغانستان مسترد کنند با آن که ازبیکستان و تاجیکستان از سپردن این طیارات به افغانستان ابا کرده اند مگر گفته اند که این طیارات در یک زمان مناسب در اختیار افغانستان گذاشته خواهد شد.
مگر برخورد امریکا در این مسئله خصمانه است٬ امریکا قصد دارد این طیارات به بهانه های در اختیار کشوری دیگری قرار دهد.
رسانه های داخلی از قول یک مقام امریکایی گزارش داده اند «حکومت های امریکا و تاجیکستان در بارۀ سرنوشت شماری از طیاره های قوای هوایی سابق افغانستان بحث می‌کنند.»
به قول مقام های امریکایی بعد از تحول ۲۴ اسد ۴۶ طیاره نظامی به ازبیکستان و ۱۸ طیاره به تاجیکستان منتقل شده اند.
جان مارک پومیرشیم، سفیر امریکا در دوشنبه تاکید داشته« امریکا نمی‌خواهد طیاره ها را به حکومت طالبان بسپارد.»
این طیارات از سوی امریکا برای قوای هوایی افغانستان خریداری شده بود٬ سفیر امریکا در دوشنبه می گوید که حالا امریکا در این مورد تصمیم نهایی را می گیرد
قبل از این امریکا٬ شماری از طیاره های نظامی را که ملکیت افغانستان اند به اوکراین داده است٬ زشت تر این که امریکا با خروج از افغانستان شماری زیادی از طیاره های نظامی در میدان هوایی کابل را تخریب کرد٬ حتا به رادار این میدان هم آسیب رساند.
این روش امریکا می تواند٬ یک راهکار خصمانه در قبال مردم افغانستان باشد٬ امریکا مطابق به کنوانسیون های جهانی باید در استرداد سرمایه های ملی افغانستان دستبرد نزند بلکه آن را احترام کند.
مگر روش و راهکار را که امریکا در برابر افغانستان در پیش گرفته است یک راهکار خصمانه است٬ امریکا در نهایت تلاش دارد که افغانستان در میان کشور های منطقه یک کشور آسیب پذیر و محتاج باقی بماند٬ تا به اهداف استراتیژیک خود در منطقه برسد.
توقع این است که برخورد امریکا با افغانستان برخورد دولت با دولت باشد و باید به دیدگاه مخربانه در قبال افغانستان پایان بخشد و مطابق به کنوانسیون های جهانی عمل کند و این به نفع هر دو کشور است. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا