سیاستاخبارTOP

امیر خان متقی: تبلیغات به نفع داعش جریان دارد

کابل/  ۲۶  میزان / باختر

مردم افغانستان از کشور های منطقه توقع دارند که در حل مشکلات منطقه یی پیشگام شوند و از بزرگ نمایی مشکلات در افغانستان دوری کنند.

در جریان دو سه هفتۀ اخیر چند واقعه هراس افگنانه دربخش هایی از کشور اتفاق افتاد که جدی ترین آنها سازماندهی انفجار ها در دو مسجد در قندز و قندهار بود.

به تعقیب این حوادث شماری از کشور ها از فعال شدن داعش در افغانستان سخن گفتند و از پیامد های آن هشدار دادند٬ حتا مطرح شد که تا دو هزار تن از اعضای این گروه در شمال افغانستان جابه جا شده اند و بیم آن می رود که اعضای گروه های هراس افگن در جامۀ پناه جو وارد کشور های آسیای میانه  شوند

همچنان شماری از سیاست ورزان در کشور های بیرونی گفته اند که تلاش ها برای جمع آوری اعضای داعش از عراق و روسیه به افغانستاتن ادامه دارد.

از دید آگاهان سیاسی و کار شناسان نظامی شمار معینی از کشور ها و سیاست ورزان در منطقه در تلاش گسترش سیطرۀ شان بر کشور های دیگر اند و برای رسیدن به این مقصد خیالبافی می کنندو حضور گروه های هراس افگن  در افغانستان را دستآویز خود کرده اند  و با ناامن جلوه دادن افغانستان درتلاش اند که نفوذ و سیطرۀ شان در منطقه گسترش بخشند٬ آنان غرض رسیدن به این هدف یک جنگ روانی تمام عیار را در برابر مردم افغانستان در پیش گرفته اند  و تلاش دارند که با بزرگ نمایی مشکلات در افغانستان طرح و برنامه خود را دنبال کنند در حالی که مشکلات در افغانستان آن گونه که دیگران بیان می کنند جدی نیست.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجۀ افغانستان می گوید: تهدید داعش  در افغانستان جدی نیست.

این گروه قدرت نظامی در افغانستان ندارد و تبلیغات به نفع این گروه جریان دارد.

به گفتهۀ متقی در این تبلیغات تلاش می‌شود که امارت اسلامی ضعیف نشان داده شود.

او تأکید کرده است که خطرات امنیتی در افغانستان رفع شده است و هم‌اکنون هیچ مشکل امنیتی وجود ندارد.

امارت اسلامی حضور داعش در شمال افغانستان را همیشه یک خبر نادرست دانسته است

انعام الله سمنگانی، عضو کمیسیون فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ، گفته است «نگرانی‌هایی که در این مورد مطرح می‌شود تا حد زیادی بی‌جا است. داعش در هیچ نقطۀ افغانستان جایگاه مردمی ندارد.»

مردم افغانستان از کشور های منطقه توقع دارند که در حل مشکلات منطقه یی پیشگام شوند و از بزرگ نمایی مشکلات در افغانستان دوری کنند.

لازم است که کشور های منطقه در محور همکاری های منطقه یی با هم بسیج شوند وبرای ریشه کن کردن مشکلات دیدگاه معقول و سازندۀ شان را مطرح کنند٬ ومنطقه٬ دچار مشکلات جدی است که همۀ آٖن ریشه در مشکلات افغانستان ندارد٬ برزگ ترین مشکل در منطقه سیطرۀ جویی و امتیاز طلبی است برنامه یی که  با  با ناامن جلوه دادن افغانستان دنبال می شود در حالی که همگرایی و همکاری های منطقه یی می تواند ممد حل بسیاری از مشکلات باشد. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا