اخبارجهان

ایران: یورانیم را ۲۰ در صد غنی می‌سازیم

تهران/ وی او ای/ 14 جدی/باختر

رییس ادارهٔ انرژی اتمی ایران می‌گوید که این کشور می‌خواهد هر چه زودتر در پایگاه اتمی فوردو یورانیم را تا ۲۰ درصد غنی سازد؛ اقدامی که برنامه هسته‌یی آن کشور را در فاصلهٔ یک قدمی رسیدن به سطح غنی‌ شده برای کابرد در تسلیحات قرار می‌دهد.

این در حالی است که ایران در تلاش است پیرامون توافقنامهٔ هسته‌یی بر غرب فشار آورد.

علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: “ما سرباز نظام استیم و دست‌ مان روی ماشه است. قومندان باید دستور بدهد. ما خیلی سریع می توانیم کار را شروع کنیم. ما هر چه زودتر (یورانیم ۲۰ در صد غنی شده) را تولید خواهیم کرد.”

این در حالیست که تنش‌ها میان ایران و امریکا بالا گرفته است.

جو بایدن، رییس جمهور منتخب ایالات متحدۀ امریکا گفته است که اگر ایران به اجرای دقیق توافقنامۀ هسته‌یی موسوم به برجام بازگردد، امریکا نیز به عنوان نقطه‌‌یی برای شروع مذاکرات بعدی، برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌یی ایران، به آن ملحق می‌شود.

توافق‌هسته‌یی میان ایران و پنج عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافۀ آلمان در تابستان سال ۲۰۱۵ امضا شد و بر اساس آن در ازای محدود شدن فعالیت‌های هسته‌یی ایران، شماری از تحریم‌های اقتصادی غرب بر تهران رفع شد.

اما دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا ، در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ یی با ایران خارج شد و سپس تمام تحریم‌های امریکا را که در اثر این توافق لغو شده بود، از سرگرفت.

ادارهٔ بین المللی انرژی اتمی نیز تایید کرد که ایران به مفتشان این اداره در مورد این تصمیم پس از آن آگاهی دادند که این خبر شب‌هنگام در رسانه‌ها درز کرد.

فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا