نوروز 1400اخبار

باشندگان پنجشیر، پروان و کاپیسا جشن نوروز را با سرگرمی های متفاوت تجلیل می کنند

کابل/۹حوت/ باختر

 باشندگان پنجشیر، پروان و کاپیسا جشن نو روز را به گونۀ متفاوت وبا سرگرمی های ویژه تجلیل می کنند.

شماری از باشندگان این ولایت ها می گویند که روز نخست سال جدید خورشیدی یا نوروز را با تماشای بزکشی در پنجشیر استقبال می کنند، به گلغندی در پروان و ریگ روان در کاپیسا می روند و نیز دردشت ها و دامنه های کوه ها برای”سبزه لگد کردن”می روند و تفریح می کنند.

 باشندگان ولایت های یاد شده همچنان می گویند که رسم و رواج های زیادی برای نوروز دارند. آنان هفت سین یا هفت میوه تهیه می کنند، سمنک می پزند، نامزد داران برای نامزدان خود نوروزی می برند.

 عنایت باشندۀ پنجشیربه محبه نوری خبرنگار افتخاری آژانس باخترگفت که گاهی با دوستانش در نوروز به کوه ها برای”سبزه لگد کردن” می رود و گاهی برای دیدن مسابقۀ بزکشی می رود. وی افزود که آنان در شب نوروز برنج و سبزی می پزند، بعد از خوردن غذای شب، آهنگ قرصک می خوانند و به رقص وپایکوبی می پردازند.

 منصور باشندۀ پروان می گوید که برای تجلیل از نوروز، مادرش هر سال سمنک و هفت سین تهیه می کند و در روز نوروز برای اقارب و همسایگان می فرستد.

منصور گفت که در نوروز با سایرجوانان ودوستانش برای تفریح به گُلغندی می رود و سایراعضای خانواده اش برای تفریح به درۀ نزدیک قریۀ شان می روند.

سمیه باشندۀ کاپیسا می گوید که آنان دو روز قبل از نوروز برنج شوله یی از همسایگان گرد آوری می کنند سپس در نوروز زنان و دختران به مزار شهیدان می روند شوله را می پزند و آن را به مردم قریه تقسیم می کنند.

در افغانستان تجلیل از نوروز تا زمان حکومت نجیب هیچ جنبۀ مخالفی نداشت اما بعد از دورۀ حکومت نجیب، برخی افراد که برای ادامۀ تحصیل به پاکستان رفته بودند؛ بعد از بازگشت به کشور آنان تجلیل از نوروز را حرام گفتند که این سخن آنان سبب شد که شماری از باشندگان افغانستان نوروز را تجلیل نکنند.

چنانچه مسلمه باشندۀ پنجشیر می گوید که سابق برای تجلیل از نوروز، ده یا ۱۵ روز پیش” خانه تکانی “می کردند و هفت میوه نیز تهیه می کردند. وی افزود که سال های قبل دختران ولسوالی رخه درنوروز به کوه”سنگ سولاق” می رفتند، در آن جا سنگ سرخی بود و مردم آن جا بر این باور بودند هر دختری که در نوروز اول بتواند سنگ را از جایش تکان دهد، به زودی عروسی خواهد کرد. مسلمه می گوید که اکنون نوروز را تجلیل نمی کنند به این دلیل که بعضی امامان می گویند که نوروز عید آتش پرستان است و تجلیل این روز حرام است.

این در حالی است که شماری مولویان به این دلیل تجلیل نوروز را حرام می گویند که زمانی که پیامبر اسلام از مکه به مدینه هجرت کرد، به باشندگان مدینه(انصار) که دو روز سال را جشن می گرفتند؛ گفت که خداوند دو روز بهتر را برای مسلمانان داده است که عید رمضان و عید قربان است.

 اما شماری ازمولویان بر این باور اند که به دلیلی که در آن سخن حضرت محمد(ص) از نوروز نامی ذکر نشده است و منظور وی روز دیگری است، تجلیل نوروز حرام نیست. محبه نوری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا