اخبارجهان

بایدن در صد روز نخست ریاست جمهوری چه می‌کند؟

واشنگتن/ وی او ای/1 دلو/باختر

جو بایدن، رییس جمهور منتخب امریکا  امشب ۲۰ جنوری به صفت ۴۶مین رییس جمهور امریکا سوگند وفاداری یاد می‌کند و در صد روز نخست کاری خود کارهای زیادی برای انجام دادن دارد.

بایدن قدرت را در حالی در دست می‌گیرد که همه‌گیری ویروس کرونا هنوز هم به شدت از مردم امریکا قربانی می گیرد و مرگ و میر ناشی از این بیماری در امریکا از مرز ۴۰۰ هزار نفر گذشته است.

یکی از اقدامات  بایدن، پیشنهاد بستۀ مالی ۱.۹ تریلیون دالری برای رسیدگی به همه‌گیری ویروس کروناست که با توجه به اکثریت هم حزبی‌های دموکرات  بایدن در کانگرس، انتظار می‌رود این طرح از سوی قانونگذاران امریکایی منظور شود.

جبری ساختن پوشیدن ماسک در تمام تاسیسات فدرال و ترانسپورت هوایی و بس‌ها از دیگر اقداماتی است که  بایدن در نخستین روزهای کاری اش به آن خواهد پرداخت.

تمدید زمان بازپرداخت قرضه‌های تحصیلی و صدور فرمان اجرایی برای بازگشایی مصوون مراکز آموزشی، گسترش خدمات آزمایش کووید۱۹ و ایجاد معیارهای مشخص‌تر صحت عامه از دیگر کارهای  بایدن در ۱۰۰ روز نخست ریاست جمهوری خواهد بود.

ملحق کردن دوبارۀ امریکا به سازمان صحی جهان نیز در اجندای کاری صد روز نخست  بایدن جا دارد.  دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا در پی همه‌گیری ویروس کرونا با این ادعا که سازمان صحی جهان  به این همه‌گیری به درستی نپرداخته است، امریکا را از این سازمان بیرون کرد.

ران کلین، رییس دفتر انتخابی  بایدن در یک یادداشت به کارمندان ارشد آیندۀ قصر سفید گفته است که  بایدن در نخستین روز کاری اش، ممنوعیت مهاجرت شهروندان برخی از کشورهای اسلامی را به امریکا لغو خواهد کرد.

پیوستن امریکا به پیمان تغییر اقلیم از دیگر کارهای فوری ریاست جمهوری  بایدن خوانده شده است، پیمانی که امریکادر زمان ریاست جمهوری ترامپ از آن بیرون شد.

بر اساس این اقدام  بایدن، مقرراتی را که برای تسهیل استخراج و مصرف مواد سوختی فوسیل در زمان حکومت  ترامپ وضع شده بود، لغو خواهد شد.

 بایدن همچنان خواهد کوشید تا در نخستین روزها و هفته‌های کاری خود به ترمیم روابط امریکا با متحدان و کشورهایی بپردازد که در زمان حکومت ترامپ روابط با آنان خدشه دار شده است.فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا