اخبارصحت

بزرگداشت از روز جهانی اهدای خون؛ سازمان جهانی صحت خواستار ترویج فرهنگ اهدای خون در افغانستان شد

کابل، 24 جوزا، باختر
وزارت صحت‌عامه با همکاری سازمان جهانی صحت از روز جهانی اهدای خون با شعار«همبستگی» بزرگداشت کرد.
به گزارش آژانس باختر؛ در مراسمی که امروز (24 جوزا) به این مناسبت در تالار وزارت صحت‌عامه برگزار شده بود، سخنرانان روی لزوم و اهمیت اهدای خون تأکید کردند و از مردم خواستند تا در کارزارهای جمع‌آوری خون سهم بگیرند.
داکتر محمد حسن غیاثی معین پلان و پالیسی وزارت صحت‌عامه که دراین مراسم صحبت می‌کرد، گفت که خون عنصر حیات‌بخش و نجات دهندۀ جان انسان‌ها است و اهدای خون وجیبۀ ملی، دینی و انسانی هر شهروند افغانستان است. وی ضمن قدردانی از همکاری‌های سازمان جهانی صحت با وزارت صحت‌عامه، گفت که افغانستان در بخش جمع‌آوری خون به کمک‌ و همکاری بیشتر نهادهای بین‌المللی نیاز دارد.
از سوی هم، داکتر محمد ناصر صادق رییس بانک ملی خون می‌گوید که طی سال 1400 خورشیدی، 138 هزار و629 یونت ( حدود 69 میلیون سی سی) خون جمع‌آوری و 9 هزار و 895 یونت خون به نیازمندان توزیع شده است.
به گفتۀ وی، در جریان سال گذشته، 9 هزار و 153 واقعۀ مثبت بیماری‌های اچ‌آی‌وی، زردی سیاه و دیگر بیماری‌های صعب‌العلاج نیز به ثبت رسیده است. رییس بانک ملی خون از مردم خواست تا به درخواست آنان مبنی بر اهدای خون به نیازمندان پاسخ مثبت داده و در کار زارهای اهدای خون شرکت کنند.
از سوی دیگر، داکتر احمد سیر پاسون رییس طب معالجوی ضمن تأکید روی اهمیت و ضرورت اهدای خون، از سکتور خصوصی خواست تا روی ایجاد بانک‌های خون سرمایه‌گذاری کنند. او از شفاخانه‌های خصوصی خواست تا بخش‌های خاصی را برای جمع‌آوری و توزیع خون ایجاد نمایند تا میزان فشار و تقاضای بیش از حد به خون در سکتور دولتی کاهش یابد.
با این حال، نمایندۀ سازمان جهانی صحت می‌گوید که فرهنگ اهدای خون در افغانستان ضعیف است و مردم هنوزهم از اهدای خون ترس و واهمه دارند.
داکتر صفی‌الله ندیم نمایندۀ سازمان جهانی صحت در این مراسم گفت که دسترسی به خون در کشورهای کمتر توسعه‌یافته بسیار اندک است و از اینرو بیماران نیازمند به خون در این کشورها بیشتر در معرض خطر قرار دارند.
او اطمینان داد که سازمان جهانی صحت به همکاری‌های خود با وزارت صحت‌عامه در زمینۀ جمع‌آوری و توزیع خون ادامه می‌دهد. نمایندۀ سازمان جهانی صحت از حکومت و به ویژه وزارت صحت‌عامه خواست تا با راه‌اندازی کارزارهای آگاهی‌دهی، فرهنگ اهدای خون را در میان مردم افغانستان ترویج و تقویت کند.
گفتنی است که سازمان جهانی صحت در سال 2005 میلادی، چهاردهم ماه جون (24 جوزا) را به مناسبت سالروز تولد کارل لندشتاینر، کاشف گروپ‌های خون به عنوان روز جهانی اهدای خون نامگذاری کرد. از این روز همه‌ساله در سرتاسر جهان با برگزاری مراسم و راه‌اندازی برنامه ‌های آگاهی‌دهی بزرگداشت می‌شود.
متخصصان صحی می‌گویند که اهدای خون به بیماران، هیچ ضرر صحی به اهدا کننده ندارد و اهدای هر قطره خون می‌تواند جان انسانی را نجات بدهد.پاینده

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا