سیاست

پوهاند قاضی: اصلاح زندان ها امر ضروری و حتمی است

کابل 16 میزان باختر
هیئت  کمیتۀ اصلاح مراکز سلب آزادی که بر اساس حکم شماره رییس جمهور تشکیل شده، تحت ریاست محترم پوهاند قاضی رییس کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی از مراکز سلب آزادی ولایت‌های پنجشیر و کاپیسا بازدید به عمل آوردند.
به اساس معلومات آمریت اطلاعات و ارتباط عامه کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی به آژانس باختر،این هیئت ضمن صحبت با مسئولان ادارات ولایتی از مراکز سلب آزادی هر سه ولایت یادشده دیدن کرده و با حضورداشت نمایندگان زندانیان، به مشکلات آنان در بخش‌های مدیریت زندان، امکانات و تسهیلات، مسایل عدلی و قضایی صحبت کردند.
پوهاند قاضی در صحبت‌هایش با والیان و دیگر مسئولان محلی اظهار داشت، طوریکه در حکم ریاست‌جمهوری تصریح شده، هدف از بازدیدهای هیئت، بررسی وضعیت زندان و زندانیان، صحبت با آنان از نزدیک و شنیدن مشکلات‌شان و دریافت راه حل و ارائۀ آن به رییس‌جمهور جهت اصلاح و بهبودی وضعیت محبوسین می‌باشد. از آنجا که ساختمان زندان پروان زیر کار است، محبوسین این ولایت به زندان مرکزی پلچرخی انتقال یافته‌اند، اما پس از صحبت، توافق شد تا آنان به زندان بگرام که از امکانات و تجهیزات بهتری برخوردار است، انتقال یابند.
پوهاند قاضی اظهار داشت که اصلاح زندان‌ها امر ضروری و حتمی است و نمایندگان با صلاحیت تمامی بخش‌ها شامل این کمیته هستند تا مشکلات به صورت همه‌جانبه بررسی شده و برای نارسایی‌ها، راه‌حل جستجو شود. وی افزود محبوسین از تمامی حقوق خود، به استثنای حق آزادی برخوردار ‌اند و دولت مسئولیت دارد تا امکانات لازم را برای آنان فراهم کند.
برخی از زندانیان در ولایت کاپیسا ادعا داشتند که  شماری از اشخاص محلی در کارهای نهادهای عدلی و قضایی مداخلۀ غیرقانونی می‌کنند که در این صورت قانون نقض می‌شود. برخی از آنان از نبود دلایل کافی برای تثبیت جرم و هم‌چنین رویۀ نامناسب توسط مستنطقین و حارنوالان در هنگام تحقیق و کشف شکایت داشتند که به بخش‌های مربوط جهت جلوگیری از آن، هدایت لازم داده شد تا اقدام جدی به عمل آورند.
هیئت متذکره در ولایات یادشده با زندانیان، مسئولان زندان و نمایندگان نهادهای عدلی و قضایی صحبت‌های همه‌جانبه به عمل آورده و راه‌های حل مناسب برای بهتر شدن وضعیت کسانی که آزادی‌شان سلب شده، پیشنهاد کردند که مورد استقبال قرار گرفت.
از عمده‌ترین مشکلات موجود در ولایت‌های پروان، پنجشیر و کاپیسا، نبود محل مناسب، کمبود آب و سهولت‌ها برای زندانیان بود. هرچند نمایندگان زندانیان گفتند که آموزش‌های ابتدایی و دینی را فرا می‌گیرند، اما امکانات و جای مناسب برای فراگیری حرفه و ایجاد کارگاه‌های صنعتی به منظور کسب درآمد، در مراکز سلب آزادی فراهم نمی‌باشد. ختم /نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا