اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره 

کابل/ ۸  قوس/  باختر

میزان ابتلا به ویروس کرونا درکشوردر چهار هفتۀ‌ اخیر به گونۀ نگران‌کننده‌ یی افزایش یافته است٬مسوولان چه خواهند کرد؟آیا کشور دوباره به قرنطین خواهد رفت؟

مفسرآژانس باختر می نگارد؛ اگربه ارقام ثبت شدۀ وقایع مثبت ناشی از ویروس کرونا درماه میزان و ماه های قبل آن در کشور دقت کنیم با ارقام امید وارکننده بر می خوریم که نشان می داد ویروس کرونا در کشور سیر نزولی اختیار کرده است٬وقایع مثبت انگشت شمار بود٬شمار بهبود یافتگان نهایت امید وار کننده بود و به همین ترتیب شمارفوت شدگان هم به مراتب تفلیل یافته بود٬مگر در جریان سه یا چهار هفتۀ اخیر چنین نیست٬ شمار وقایع مثبت سه رقمی شده است٬ شمار بهبود یا فتگان هم کاهش یافته است و با تاسف شمار تلف شدگان بلند رفته است٬تنها در جریان هفتۀ گذشته هفتادویک بیمارمصاب به کوید نوزده  در کشور جان باختند که از مدت زمان شیوع این بیماری در افغانستان بی سابقه است و این نشان دهندۀ سخت شدن و یا به عبارۀ دیگرجدی تر شدن بیماری کرونا در افغانستان است.

در جریان ماه های جوزا٬سرطان ما شاهد اوج گیری این بیماری  در کشور بودیم مگر سه ماه پسین آن٬ زمان فروکشی این بیماری در افغانستان بود٬مشکل در این است٬ که هم مسوولان و هم مردم٬ در جریان ماه های سنبله و میزان که زمان فروکشی کرونا در افغانستان بود٬این بیماری را ختم شده حساب کردند٬ ودیگر آن را جدی نگرفتند مگر حالا وزارت صحت از شیوع موج  دوم کرونا در افغانستان هشدار می دهد و نگران واگیر شدن مجدد این بیماری است.

آمارهای ارائه شدۀ این وزارت نمایانگر آن است که میزان مبتلایان و شمار مرگ‌ومیر بیماران کرونایی در هفته های اخیر افزایش یافته است در حالی که فیصدی بهبود یافته گان کاهش یافته است و این یک خبر نگران کننده است.

مشکل در این است که با کاهش میزان واقعات مثبت کرونا و کاهش چشمگیر در مرگ و میر ناشی از این بیماری٬ ما حضور پنهانی کرونا را نادیده گرفتیم٬بدون آن که پیامد های بعدی را در نظر داشته باشیم و بدون آن سنجش کنیم که کرونا مهار نشده است یک و یکبار٬آنچه به نام قرنطین بود برداشتیم و یک سره همه چیز را از اول آغاز کردیم که پیامدآن زشتی های امروز است.

با آن که وزارت صحت و نهاد های دیگر هشدار می دهند موج دوم  کرونا با خطر بزرگتر وارد اجتماع ما شده است هنوز هم مردم آن را جدی نمی گیرند و هیچ گونه تغییری در زندگی فردی٬خانوادگی و اجتماعی آنان دیده نمی شود٬همه چیز در حالتی است که در سال های قبل از شیوع کرونا بود.

عوامل متعددی وجود دارد که باعث شده است مردم کرونا و خطر هایی که از این ناحیه متوجه اجتماع است جدی نگیرند٬ در گام نخست مشکلات اقتصادی است٬ باورها و سنت های رایج در جامعه٬ کم سوادی و بیسوادی٬… باعث شده است که مردم کرونا را جدی نگیرند.

اما این موارد نباید ما را وا دارد که نظاره گر شیوع بیشتر کرونا در کشور باشیم٬ مسوولان باید تدابیر و اقدامات خود را داشته باشند.

قسمی که دیده می شود٬ وزارت صحت عامه  دست به اقداماتی زده است از آن جمله تعطیل سالون های عروسی  ونهاد های آموزشی است٬ اکنون این پرشس مطرح می شود که آیا کشور دوباره به قرنطین خواهد رفت؟ اما مسوولان می‌گویند که با توجه به وضعیت اقتصادی مردم، اجرایی کردن دوبارۀ طرح قرنطین منتفی است مگر با ادامۀ این وضعیت هم نمی توان به جنگ کرونا رفت.

درست است که مردم مشکلات معین و تعریف شدۀ خود را دارندمگر کرونا هم جدی تر و خطر ناکتر از فقر اقتصادی  و جنگ در کشور است نهاد های مسوول اگر قرنطین وضع نمی کنند٬رعایت نکات صحی منجمله استفاده از ماسک را اجباری کنند  واستفاده از آن را در داخل شهر نظارت داشته باشند٬ در کنار سالون های عروسی٬تفریح گاه ها٬ رستورانت ها … را نیزتعطیل کنند٬دررژیم کاری اداره های دولتی تغییر بیاورند٬ استفاده ازوسایط مسافربری داخل شهر را محدود و قانونمند کنند.

برای ارتقای ظرفیت نهاد های صحی دولتی و خصوصی بیشتر کار شود٬ شیوۀ کار تبلیغاتی در برابر ویروس کرونا بسیار محدود، خلاصه و کم رنگ است٬ رسانه ها به خصوص رسانه های تصویری باید ملزم به نشرات ویژۀ تبلیغاتی در خصوص کرونا شوند٬ کارکنان صحی که  مستقیم  با بیماران کرونا سر و کار دارند باید بیشتر حمایت مالی شوند.

وزارت صحت عامه در طول چند ماه گذشته در امر مبارزه با کرونا تجارب زیادی آموخته است که باید آن را در عمل پیاده کند٬ انتظار به کمک دیگران ضیاع وقت خواهد بود. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا