اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره 

کابل/  ۱۰  قوس/ باختر

وزیران خارجۀ کشور اسلامی گفته اند:جنگ جاری در افغانستان جنبۀ شرعی ندارد،این کشور دارالحرب نیست و نمی توان ادامۀ جنگ در این کشور را با شعار های اسلامی توجیه کرد.

مفسرآژانس باختر می نگارد؛ وزیران خارجۀ کشور های اسلامی،اجلاس دو روزۀ شان را اخیراً در نایجریا که زیرنام “اتحاد ضد تروریزم، برای صلح و توسعه” برگزارشده بود پایان دادند.

اجلاس وزیران خارجۀ کنفرانس کشور های اسلامی درست زمانی، آنهم زیر نام اتحاد ضد تروریزم برگزار می شودکه اسلام ستیزی و افراط گرایی در برابر اسلام بیشتر شده است و جریان های زیادی در داخل و بیرون از دایره اسلام فعال اند که برای تخریب هویت این دین مبارک و پیروان آن فعالیت دارند و وضعیت دشواری را برای مسلمانان خلق کرده اند.

در میان دشواریی که جهان اسلام باآن مواجه است وضعیت مردم مسلمان افغانستان دشوار تراز هر کشوری دیگر است،اگر به آغاز بحران این کشور در چهل سال گذشته مراجعه کنیم، جنگ در افغانستان در سایۀ شعار های دینی و مذهبی آغاز شد و زمانی که مجاهدین به کابل و به قدرت سیاسی دست یافتند، آٖنانی که علیه نظام آن وقت برای گرفتن سهم خود در جنگ شدند بازهم به شعار های اسلامی و شرعی پناه بردند و تا امروز که همه رهبران جهادی سابق جز نظام اند، واژۀ جهاد در برابر نظام کنونی استفاده می شود، قرائت طالبان از جنگ همچنان ثابت بوده است و با عنوان جهاد، این جنگ را ادامه داده اند، بنابراین، هر چه زمان گذشته است، جنگ افغانستان نیز پیچیده ‌ترشده است، آنانی که امروز در برابر نظام موجود در افغانستان در جنگ اند همواره بر جنگ شان  به مثابۀ جهاد بر مبنای شریعت تأکید می‌کنند، اما رهبران شان در واقعیت هیچ تعریف فقهی از جهاد ندارند. بل براساس شعاری که تحت عنوان جهاد دارند،عمل شان را توجیه می کنند در حالی که جهاد شرایط خود را دارد  و آنانی که امروز اسلحه گرفته اند، عسکر وپولیس ما را می کشند در  چهارچوب فقهی عمل نمی کنند، بل در چهارچوب ایدیولوژی  سیاسی رهبران شان عمل می کنند و به اساس  شعاری  که از رهبران خود گرفته اند، مردم را می کشند.

در اجلاس وزیران خارجۀ کشورهای اسلامی روی پیامدهای منفی جنگ جاری در افغانستان بحث شد، جنگ که می تواند هراس افگنان را از کشوردیگر به سوی خود بکشاند،کشور های همجوار،منطقه و فرا منطقه را متاثر کند،هراس افگنی و افراط گرایی را توسعه دهد، کار و بار مواد مخدر و جنایات سازمان یافته را رشد دهد و پیامد های دیگر.

در حال حاضر، چنان که سازمان ملل و کشور های دیگر می گویند، صد ها هراس افگن خارجی از کشور های دیگر به خصوص کشورهای پاکستان، اعراب و جمهوریت های شوروی سابق در کنار طالبان بر ضد نظام موجود در افغانستان در جنگ اند و اینان می توانند در آینده برای کشور های خود و کشور های دیگر یک درد سرامنیتی باشند،پس به این ترتیب افغانستان به مکان و پناه گاۀ هراس افگنان تبدیل شده می تواند.

روی این دلیل است که اعضای کنفرانس کشورهای اسلامی تاکید می کند، جنگ جاری در افغانستان جنبۀ شرعی ندارد،این کشور دارالحرب نیست و نمی توان ادامۀ جنگ در این کشور  رابا شعار های اسلامی توجیه کرد.

سازمان همکاری اسلامی از علما و نهادهای مذهبی در سراسر کشورهای عضو این سازمان خواسته است که جنگ در افغانستان را تحریم و در حمایت از مذاکرات صلح موضع ‌گیری کنند همچنان شرکت کنندگان این نشست، از طالبان خواسته اند که خشونت‌ها را کاهش بدهند و با تأمین عاجل آتش‌ بس توافق کنند.

قبل ازاین، مفتی اعظم عربستان سعودی، رییس انجمن عالمان دینی فلسطین و امام مسجد القدس، عالمان دینی و مفتی‌های بنگلادیش، بنیاد وحدت اسلامی بین‌المللی مالیزیا، علمای دینی کویت، جامعه الازهر مصر،جامعه علمای هند، مجمع علمای اردن، تونس، ترکیه، سودان… هم جنگ جاری در افغانستان را جایز ندانسته اند و بر ختم فوری آن تاکید کرده اند،مگر رهبران طالبان که هر کدام القاب مذهبی دارند ودر کنارآنان روحانیون پاکستانی، این جنگ را نه تنها که تقبیح نکرده اند بل بر ادامۀ آن تاکید کرده اند .

ذبیح الله مجاهدسخنگوی گروه طالبان جنگ را یک مبارزه مشروع دانسته است و به این ترتیب ادعا کرده است که گویا او در مسایل دینی و شرعی، بالا تر از مفتی اعظم عربستان سعودی ومدیریت کنندگان جامعه الازهر مصر می داند.

بهتر است که رهبران طالبان به خود آیند و کار کرد خود را با با دساتیر دینی و شرعی مقایسه کنند و به درخواست معقول و نیکو جامعۀ جهانی و مردم خسته از جنگ افغانستان پاسخ مثبت بگویند در برچیدن گلیم جنگ از کشور با مردم شان یک دست شوند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا