اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل /۱۶  حوت/ باختر

تلاش ها و همکاری های جامعۀ جهانی زمانی می تواند سبب تسریع روند صلح در کشور شود٬ که این تلاش ها بر بنیاد واقعیت ها در افغانستان باشد در حالی که دیدگاه و یا نسخه های تحمیلی وضعیت را دشوارکرده می تواند.

مفسرآژانس باختر می نگارد؛ در روز های اخیر تلاش های بیرونی برای حل بحران افغانستان شکل گرفته است٬ زلمی خلیل زاد نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ امریکا برای صلح افغانستان مصروف رایزنی تازۀ سیاسی است. او با یک طرح جدید وارد صحنه شده است٬ در کنارتلاش های خلیل زاد٬ وزارت خارجۀ روسیه هم از برگزاری یک نشست بین المللی  در روز آینده در بارۀ افغانستان خبر داده است٬ شماری از کشورهای آسیای میانه نیز تحرک و تلاش هایی برای حل بحران افغانستان داشته اند٬ این که٬ این تلاش ها بیشتر در محور شکل گیری یک اجماع ملی وبین المللی بیان شده است و هدف آن تسریع روند صلح در افغانستان تعریف شده است٬ می تواند قابل قدر باشد 

در این جای شک نیست که تلاش جامعۀ جهانی می‌تواند سبب تسریع روند صلح شود٬ دولت و مردم افغانستان از هر تحرکی که بتواند روند اعادۀ صلح را در کشور کوتاه کند و موثر باشد استقبال می کنند٬ اما نباید این تلاش با اهداف و برنامه های تحمیلی دنبال شود٬ بل هدف تنها و تنها کمک برای تامین صلح در افغانستان و منطقه باشد٬ طرح های عقب گرد که می تواند ارزش ها و دستآورد های مردم افغانستان را نشانه گیرد٬ برای مردم ما قابل قبول نیست.

صلح در افغانستان یک نیاز است و دو طرف صلح هم واضح اند‹ دولت افغانستان و طالبان› باید تلاش شود که این دو جناح وارد بحث منطقی صلح در افغانستان شوند٬ نادیده گرفتن یکی از این دو جناح٬ نمی تواند صلح را تامین کند٬ ما در گفت وگو های دوحه  میان طالبان و امریکا و بعد هم امضای توافق نامۀ صلح میان این دو٬شاهد بودیم که طرف دولت در حاشیه بود و این سبب شد که توافق نامه خود به حاشیه برود و بی نتیجه دنبال شود.

این یک واقعیت است که در یک روند دوجانبه اگر طالبان تصمیم جدی برای حل مسالمت آمیز و رسیدن به صلح نداشته باشند، طرف دیگر پیوسته هم شعار صلح سر دهد صلح تحقق نمی یابد٬ باید برای طالبان تفهیم شود که لجوج نباشند٬صلح با لجاجت به دست نمی آید.

هیچ طرحی در پیوند به روند صلح افغانستان نمی تواند در غیاب دولت افغانستان و بدون در نظر گرفتن منافع ملی افغانان جنبۀ عملی گیرد هر طرحی  که ارائه می شودباید با حفظ نظام سیاسی و تداوم قانون اساسی کشور مطرح شود.

تلاش های بیرونی ها باید به گونه یی باشد که در گام نخست میان کشورهای بیرونی٬ اگر روسیه است و یا امریکا٬ قطر است و یا پاکستان و چین هماهنگی به میان آید و فکر رقابت در آن نباشد٬ این تلاش ها  زمینه را برای حل‌وفصل سیاسی و رسیدن به آتش‌بس دایمی در افغانستان مساعد کند.

تعیین سرنوشت سیاسی مردم جز ازمسیر قانون اساسی افغانستان امکان پذیر است٬ هر نوع طرحی باید با حفظ نظام سیاسی و تداوم قانون اساسی کشور مطرح شود و نه به قیمت فروپاشی نظام و لغو قانون اساسی. 

این خواست مردم افغانستان است که باید به آن احترام گذاشته شود.  تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا