اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل/ ۱۸  ثور/ باختر

تاسیسات عامه سرمایه ملی است که حراست و حفاظت از آنها یک وجیبه است و یک رسالت است که  نمی توان تاسیسات عامه را اهداف نظامی قلم داد کرد و سناریوی تخریب افغانستان را که برنامۀ استخبارات بیگانه است ادامه داد.

مفسر آژانس باختر می نگارد: در روز های اخیر تنور جنگ در کشور داغ تر شده است و این همزمان با تلاش های سیاسی است که درسطح ملی و بین المللی برای حل بحران افغانستان که اکنون  به یک معضل فرا منطقه یی مبدل شده است، آغاز شده است.

با تحرکات طالبان درهفته ها و ماه های اخیر که توام  با ازدیاد٬تلفات انسانی در میان دو طرف و ازدیاد شمار تلفات افراد ملکی است٬ به تاسیسات عامه و زیر بنا نیز آسیب های جدی رسیده است.

تازه ترین مورد از برنامه های تخریب کننده در افغانستان٬ تخریب سه پایه برق در شمال کابل است که صبح دیروز با کار گذاری ماین در ساحۀ کلکان تخریب شد و به این ترتیب جریان برق در کابل و ۹ شهر دیگر کشور قطع شد٬ مسوولان ادارۀ برق گفته اند که کار ترمیم و بازسازی پایه های تخریب شدۀبرق٬ اضافه از بیست روز زمان کار دارد و بیشتر از سه صد هزار دالر هم هزینه برمی دارد٬ یعنی تا زمانی که این پایه ها دو باره ترمیم می شود باید ملیون ها شهروند کشور در یک عمل ضد افغانی که بیشتر نوکر منشانه و تحجر آمیز است فرصت و امکان استفاده از انرژی برق را از دست دهند.

تخریب سه پایه برق یک مورد تازه یی  از تخریب زیر بنا ها در کشور است که نشان می دهد سناریوی تخریب افغانستان که از ۴۲ سال به اینطرف از سوی پاکستان در پیش گرفته شده است همچنان ادامه دارد ودر هر  زمانی٬ این مخالفان مسلح نظام ها در افغانستان بوده اند که به این نوکری پاکستان تمکین کرده اند.

اگر به جزئیات و گذشته تمرکز کنیم درطول این مدت افغانستان  در کار زار ضد افغانی پاکستان که بیشتر بر تخریب زیر بنا در افغانستان تمرکز شده است  ملیارد ها دالر به اقتصاد ملی افغانستان تاوان رسیده است٬ اسفبار این است که پاکستان برنامه های رذیلانۀ خود را با استخدام آن افغانان خائینی که از منافع ملی و نوامیس ملی چیزی نمی دانند عملی کرده است تا تیشه به ریشه خود زنند.

اگر به سیر حوادث در جریان یکی دو ماه اخیر توجه کنیم برنامه  یا بهتر بگویم٬ سناریو تخریب افغانستان بیشتر شده است٬ بخش های وسیع از شاهراه های کشور به خصوص در جنوب و غرب افغانستان به گونۀ عمدی و با کار گیری از اسکواتور تخریب شده است٬ یک پل بزرگ‹ پل کمنج› بر فراز دریای هریرود درولسوالی شهرک غور تخریب شد٬ دو پل بزرگ در ارغنداب قندهار تخریب شد٬ یک پل بزرگ  هم در ولسوالی خواجه سبز پوش فاریاب با کار گذاری مواد انفجاری منهدم کرده شد٬ بر بند های آب در فراه٬ نیمروز و هرات حمله شد٬ حمله بر کارخانه های تولیدی در بغلان و جا های   دیگر.

در تازه ترین مورد٬ طالبان بعد ازچند بار حمله توانستند بربند دهله در قندهار حاکم شوند این دومین سد بزرگ در افغانستان است که با حاکمیت طالبان بر آن٬ نگرانی ها از صدمه زدن و حتا تخریب این بند بزرگ بیشتر شده است٬ به خصوص این که٬ دو کشور همسایه با ساخت و ساز بند ها در افغانستان دشمنی دارند و از هر امکانی برای تخریب سد های آب در این کشور کار می گیرند و اجیران خود را دارند.

در کنار آن که در جریان روز ها ٬ هفته ها و ماه های اخیر به زیر بنا ها در کشور آسیب های جدی رسیده است٬ در دو سه روز گدشته تصاویری در صفحه های اجتماعی دست به دست می شود که نشان می دهد طالبان با حاکمیت بر چند پاسگاه امنیتی در بغلان و جا های دیگر به تخریب و سوختاندن این پاسگاه اقدام کرده اند٬ در حالی که این پاسگاه جز ضرورت هر نظام در افغانستان است و طالبانی که خود رویای رسیدن به قدرت را درسر دارند اگر به قدرت برسند به این پایگاه ها و تاسیسات امنیتی نیاز دارند٬ همچنان تصاویری دیده شده است که طالبان از خانه های مردم و ساکنان این خانواده ها به عنوان سپر انسانی استفاده کرده اند.

آنچه گفته شد شمه یی از دشمنی با تاسیسات عامه است که با تخریب آن بیشتر دشمان افغانستان خوشحال می شوند٬ این گونه برخورد با تاسیسات عامه نمایانگر آن است که گروه های مسلح مخالف دولت افغانستان  برنامه برای حکومتداری ندارند در اصل این گروه ها فاقد برنامه های مثبت برای افغانستان اند٬ بر خلاف در رکاب آنانی حرکت می کنندکه سناریوی تخریب افغانستان یک خیال و رویای همیشگی شان است٬ این گروه ها٬ فرصت های زیادی را که می توانست باعث رشد اقتصاد ملی شود٬ عمدی نابود کرده اند٬ در حالی که شکل گیری اقتصاد ملی٬ از منابع داخلی٬ از روستا ها و شاهراه ها٬ معادن و مزرعه … آغاز می شود مگر گروه های مسلح مخالف در پی تخریب فرصت ها بوده اند.

ادامه تخریب زیر بنا  که ماهیت جنگی و نظامی ندارد٬ بل از اندیشۀ ویران کردن افغانستان نشأت گرفته است که ادامه دارد٬ آنانی که  با حمله٬ انتحار و انفجار و ماین گذاری به تخریب اماکن و تاسیسات عامه می پردازند باید بدانند که فکر واندیشه ملی را از دست داده اند و با سناریوی تخریب افغانستان همگام شده اند٬ تخریب افغانستان وادامۀ ویرانگری در کشور از عطش پاکستان منشا می گیرد . تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا