اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل / ۷  جدی/  باختر

امارت اسلامی افغانستان به تعهداتی که در برابرمردم افغانستان و جامعۀ جهانی دارد، پابند بوده  و حراست از حقوق شهروندان  یک معیار ارزشی برای خود می داند.

مفسر آژانس باختر می نگارد؛ اخیراً در صفحات اجتماعی ویدیو های منتشر شده است که لت و کوب فردی را نشان می دهد که گفته شده است نظامی سابق بوده است و افراد وابسته به امارت اسلامی وی را لت وکوب می کنند.

نشراین نوار تصویری، واکنش هایی را در صفحات مجازی در پی داشته است و بیشتر با دید انتقادی به آدرس امارت اسلامی دنبال شده است.

مقام های امنیتی در امارت اسلامی گفته اند که در این خصوص تحقیق می کنند و عاملان را مجازات خواهند کرد.

این در حالی است که در گذشته نیز اخباری از بازداشت و یا لت وکوب شماری از نظامیان سابق و یا هم شماری از خبرنگاران  نشر شده است که شماری از این وقایع از سوی امارت اسلامی تحقیق و رد یابی شده است که نشان داده است که این گونه وقایع بیشتر جنبه های شخصی داشته است و یا هم وقایع جنایی بوده است.

مقام های امارت اسلامی تاکید دارند که آنان خود را مکلف به تامین و رعایت حقوق شهروندان می دانند و همان گونه که در آغاز روز های تسلط امارت به کابل وعده سپرده شده است، در پی انتقام گیری نیستند و فرمان عفو را همچنان معیار حکومتداری شان قرار داده اند.

در این جای شک نیست که شماری از افراد استفاده جو در جامۀ طالب و یا هم مجاهد امارت اسلامی در صحنه حضور دارند مگرامارت اسلامی آنان را تحمل نمی کند، و جداً در پی بیرون کردن افراد استفاده جو ار صفوف امارت اسلامی اند و به این منظور کمیسیون ویژۀ را زیر نام کمیسیون تصفیه شکل داده اند و تا کنون صد ها نفر که در لباس طالب و مجاهد امارت اسلامی در پی آزار و اذیت مردم بوده اند از صفوف  امارت اسلامی اخراج شده اند.

از طرف دیگر، ملا هبت‌الله آخندزاده، به قومندانان  امارت اسلامی دستور داده است که صفوف شان را از وجود افراد نامطلوب پاکسازی کنند.

وی  هشدار داده است که هر ظلم و کار نادرستی که رخ دهد، بزرگ همان گروه طالبان مسوول پیامد آن اعمال، هم در دنیا و هم در آخرت، خواهد بود و عذر غفلت شان پذیرفته نخواهد شد.

با وجود این همه مردم از امارت اسلامی توقع دارند که برای حفظ جان و مال شان بیشتر اقدام شود  و نباید افراد فرصت طلب کاری کنند که دستاویز تبلیغاتی برای دشمنان امارت اسلامی باشد.

بدون شک امارت اسلامی  با واقع بینی واصول حکومت داری از حقوق مردم و جان و مال آنان حفاظت می کنند و این راهکار زمانی بیشتر موثر بوده می تواند که مردم در شناسایی فرصت طلبان و سو استفاده کنندگان، نهاد امنیتی امارت اسلامی را همکاری کنند.

شهروندان افغانستان بدون توجه به قومیت و مذهب شان  در حمایت امارت اسلامی قرار دارند و هیچ کسی نمی تواند که برخلاف تعهدات امارت اسلامی که عفو عمومی  یکی از آنها است عمل کنند.  تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا