اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل٬ ۱۰ ثور٬ باختر
بمب گذاری در اماکن عامه٬ اماکن مقدسه و تخریب تاسیسات عامه٬ کار آنانی است که که دیگر امیدی برای بقا در صحنه سیاسی کشور ندارند.
مبصر آژانس باختر می نگارد، روز گذشته در پی انفجاری در ناحیه ششم شهر کابل آنهم در میان حلقه یی از ذاکرین٬ شماری از هموطنان روزه دار ما به شهادت رسیدند و شماری هم زخم برداشتند؛ یک روز قبل از آن در پی بمب گذاری در دو موتر مسافربری در شهر مزار شریف بازهم خون مردمان روزه دار غیر نظامی ریخت. این حوادث تداوم آن حملات هراس افگنانه است که در روز های اخیر در کشور اتقاق افتاده است٬ در کنار این حوادث٬ شب گذشته دو پایه برق وارداتی در سالنگ با کار گذاری مواد انفجاری تخریب شد و باعث قطع برق کابل و شماری از ولایت ها شد.
این حوادث درست زمانی اتفاق می افتد که بعضی از کشور ها تلاش دارند که داعش را در افغانستان بزرگ نمایی کنند٬ گروه که در افغانستان جایگاه ندارد مگر کشور های معین با تبلیغات شان به آن بال و پر میدهند٬ در کنار آن٬ حلقه های که در بیرون از کشور فراری اند٬ آٰغاز یک جنگ دیگر در بهار امسال را شعار داده بودند٬ در حالی که حضور فزیکی در داخل کشور ندارند و در هیچ نقطۀ از جغرافیای افغانستان هم تسلط ندارند.
این گروهک ها و حلقه ها که دیگر ارزش نزد مردم ندارند و دیگر نمی توانند تحرک و فعالیت نظامی داشته باشند٬ تلاش دارند که با استخدام چند اجیر٬ در اماکن عامه بمب گذاری کنند و یا هم به تاسیسات عامه آسیب رسانند بعد هم این جنایات شان را تبلیغ کنند و نشان دهند که حضور اثر گذار در داخل کشور دارند.
در حالی که آنان دیگر در صحنه سیاسی و نظامی افغانستان مطرح نیستند و توان هر نوع حرکت نظامی و یا تاثیر پذیری سیاسی٬ از آنها گرفته شده است مگر با رجوع به بمب گذاری٬ کشتار مردم و تخریب تاسیسات عامه می کوشند که برای خود بستر تبلیغاتی سازند و خود در دید مردم٬ نیروهای اثر گذار جلوه دهند٬ جاهلانه تر این که٬ با این گونه اقدامات در صدد تقابل مردم به عناوین مختلف اند و در بعد دیگر٬ از کشور های مغرض بیرونی امتیازات مالی به دست آورند.
این گروهک ها و حلقه های مغرض باید بدانند که در طول چهار دهه گذشته مردم ما در ماجراجویی ها و تجاوز بیگانگان٬ قربانی های زیادی داده اند، می خواهند به این حق شان که زندگی درفضای صلح و آرامش است، در کنار هم زندگی کنند. اکنون چنین یک فضا مساعد شده است مگر اتفاقات اخیر نشان داد که هنوز هم دستان پنهان در پی توطیه و دسیسه در برابر مردم ما اند و کشتارهای بی رحمانه اخیر هم زاده همین دسایس و توطیه ها است٬ توطیه های که باید مردم در تقابل هم قرار گیرند و ناراضیتی در برابر امارت اسلامی به میان آید٬ ارزش های بزرگ ملی را در کشور تحت شعاع قرار گیرد، به اخوت اسلامی و دینی ما آسیب برسد. این گروهک ها جداً به ترویج کینه و بدبینی در میان مردم کمر بسته اند و به همین دلیل٬ کشتار مردم را صرف از نژاد، قوم و تبار و مذهب به عنوان یک هدف که همانا تضعیف روحیه ملی در میان افغانان است، دنبال می کنند٬ در اینجا هشیاری سیاسی مطرح است٬ نیاز است که مردم ما از فضای موجود سیاسی که فضای امن و امید برای یک افغانستان با ثبات است، بیشتر بسیج شوند در پناه وحدت ملی به توطیه های جاری در برابر مردم افغانستان و امارت اسلامی پاسخ جدی بدهند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا