اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل، 20 ثور ، باختر
سرپرست وزارت خارجه٬ تاَکید براین دارد که افغانستان مرکز رقابت‌های ابر قدرت ‌های جهان نخواهد شد.
مبصر آژانس باختر مینگارد؛ امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان در دیداری که روز گذشته با شماری از علمای دین در کابل داشت گفته است «راهکار سیاسی امارت اسلامی با کشورهای خارجی متوازن خواهد بود و از خاک افغانستان بر ضد هیچ کشوری کار گرفته نخواهد شد»
اگر به سیر حوادث در جریان تاریخ معاصر اقغانستان بخصوص در جریان چهار دهه گذشته دقیق شویم به این نتیجه می رسیم که تنش ها در افغانستان بیشتر زاده وابستگی نظام های پسین افغانستان به یک جهت معین بوده است٬ این گونه موضع گیری برای کشورهای همسایه افغانستان و منطقه٬ حساسیت برانگیر تمام شده است و کار به جای رسیده است که افغانستان به میدان جنگ ها و رقابت های منطقه یی مبدل شد ومردم افغانستان قربانی سیاست های خیرنا اندیش زعمای خود شدند.
اگر به زمان تجاوز ارتش سرخ در افغانستان دقیق شویم و به مفهوم حمایت امریکا و کشور های غربی از مجاهدین افغان دقیق شویم به این نتیجه می رسیم که امریکا٬ غربی ها و کشور های دیگر که از مجاهدین افغان در جنگ علیه تجاوز اتحاد شوروی وقت حمایت کردند، برای داعیه آنان نبود بلکه برای گیر آوردن اتحاد شوروی در یک جنگ فرسایشی بود که در نهایت ناتوانی نظامی و اقتصادی این ابر قدرت٬ برای امریکا و شرکای آن یک استراتیژی بود.
در کنار آن٬ افغانستان در جریان اضافه از چهل سال گذشته نتوانسته است که سیاست متوازن داشته باشد و دلیل آنهم وابستگی نظام های گذشته در این کشور بود.
امروز هم چون گذشته تضاد منافع و رقابت میان کشور های منطقه وجود دارد و تلاش می شود که افغانستان در راهکار های منطقه یی این کشور ها گیر آورده شود در حالی که تضاد و رقابت های این کشور ها ربطی به افغانستان ندارد و اگر افغانستان یک راهکار متوازن منطقه یی را اختیار نکند٬ بدون شک جنگ نیابتی این کشور ها بار دیگر حلقوم مردم ما را خواهد گرفت و بازهم افغانستان یک قربانی در این رقابت ها خواهد بود.
مشکل در این است که افغانستان به دلیل بحث‌ های جیوپولتیک و جیواستراتژیک درجغرافیای قرار دارد که بیشترین تضاد‌های منطقه یی را شاهد است٬ جا گرفتن در چنین یک موقعیت همیشه برای افغانستان مشکل زا بوده است٬ در چنین یک وضعیت٬ نظام های سیاسی نیاز به درایت سیاسی و مدیریت قوی دارند که بتوانند منافع ملی را درمیان کشور های همسایه و منطقه تمثیل کند٬ در حالی که سیاست ‌های جانبدارانه و همچنان نبود توازن در برخورد ‌های سیاسی و ایجاد فرصت‌های سیاسی میان کشور‌های منطقه، عامل ناکامی بسیاری از برنامه های بزرگ ملی در افغانستان در طول چهل سال گذشته شده است.
افغانستان مکان فرصت برای همکاری و همگرایی منطقه یی بوده است مگر نظام های گذشته در افغانستان این خصوصیت جامع را یا درک نکرده اند و یا تلاش شده است که از آن به گونه یی یک پهلو استفاده شود.
از گفته های سرپرست وزارت خارجه پیدا ست که افغانستان دیگر در سیاست و راهکار خارجی خود٬ برخورد یک پهلو و جانبدارانه نخواهد داشت٬ امارت اسلامی به این نتیجه رسیده است که عدم توازن در سیاست و راهکار خارجی نظام های پسین در کشور٬ موجب تباهی افغانستان شده است و این اندیشه زشت دیگر تکرار شدنی نیست. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا