اخبارجهان

تحقیقات از رمز دیگر انفجار بیروت پرده برداشت

بیروت/ وی او ای/۱۱جدی/باختر

حسن دیاب، صدر اعظم سرپرست لبنان گفته است که بر اساس یافته‌های ادارۀ تحقیقات فدرال امریکا یا اف بی آی، انفجار مرگبار تاریخ چهارم اگست ۲۰۲۰ در بندر بیروت تنها در اثر منفجر شدن ۵۰۰ تن امونیم نایتریت بود.

 دیاب که پس از این انفجار استعفا داد و قرار است به زودی قدرت را به سعد حریری، صدر اعظم جدید لبنان تحویل دهد، در ابتدا گفته بود که انفجار ۲۷۰۰ تن کود کیمیایی امونیم نایتریت سبب آن رویداد مرگبار شده بود. این انفجار منجر به مرگ بیش از ۲۰۰ نفر و زخمی شدن ۶۵۰۰ نفر دیگر شده بود.

دیاب در یک کنفرانس خبری گفت که تحقیقات مشترک اف بی آی و مسوولان لبنانی نشان داده است که کمتر از یک چهارم امونیم نایتریتی که برای چندین دهه در یک گدام در بندر بیروت انبار شده بود، منفجر شده است.

او گفت: “گزارش اف بی آی نشان داده است که تنها ۵۰۰ تن [امونیم نایتریت] منفجر شده است. پس ۲۲۰۰ تن دیگر کجاست؟

تا کنون ادارۀ تحقیقات فدرال امریکا در مورد یافته‌های گزارش تحقیقاتی انفجار بیروت معلومات نداده است و نه هم سخنان دیاب را تایید یا رد نکرده است.

با آنکه پنج ماه از انفجار بیروت گذشته است، تا کنون معلومات اندکی در مورد این رویداد مرگبار به دست آمده است. کندی تحقیقات سبب ناراحتی داخلی و خارجی شده است.

قاضی دیوان ویژۀ تحقیق در مورد انفجار بیروت در اوایل ماه روان  دیاب و سه وزیر پیشین کابینۀ لبنان را در پیوند با این رویداد به “سهل‌انگاری و سبب شدن مرگ صدها و زخمی شدن هزاران نفر” متهم کرد.

تا کنون تحقیقات در مورد انفجار بیروت به دستگیری کم از کم ۲۵ مظنون مرتبط با این رویداد منجر شده است که رییس عمومی و آمر گمرک بندر بیروت شامل بازداشت شدگان اند، اما هیچ سیاستمدار لبنانی تا کنون در پیوند با این قضیه بازداشت نشده است.فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا