سیاستاخبارگزارش ها

تغییر رویکرد پاکستان / اسلام آباد ازاندیشۀ تسلط طالبان بر افغانستان حمایت نمی‌کند

کابل / ۷  حوت/ باختر

سخنگوی ارتش پاکستان گفته‌است: آن کشور هرچه در توان داشته است برای تسهیل گفت وگوهای صلح افغانستان انجام داده است و اکنون هرگونه موقفیت این گفت وگوها و تعیین سرنوشت افغانستان بر عهدهۀ مردم و دولت این کشور است.

بابر افتخار٬ سخنگوی ارتش پاکستان گفته است اسلام‌آباد هرگز از اندیشۀ سلطۀ طالبان بر افغانستان و وضعیتی که این کشور را به دهۀ ۹۰ میلادی ببرد، حمایت نمی‌کند.

سخنگوی ارتش پاکستان افزوده است: اسلام‌آباد تلاش کرده است که از نفوذ خود بر طالبان در زمینۀ پیروی این گروه از نقشۀ راه گفت وگوهای صلح استفاده کند.

او همچنین گفته‌است: «افغانستان امروز دیگر مانند دهۀ ۹۰ میلادی نیست و نظام ضعیفی ندارد که بتوان به آسانی بر آن سلطه پیدا کرد و همزمان (مواضع) پاکستان نیز تغییر کرده است و این هرگز ممکن نیست که وضعیت شبیه دهۀ ۹۰ ایجاد شود و ما بخواهیم از سلطه طالبان بر افغانستان حمایت کنیم٬پاکستان طرفدار هیچ گروه خاصی در افغانستان نیست و هدف نهایی ما برقراری صلح در این کشور همسایه است؛ زیرا تحقق این مهم برای پاکستان و تمام کشورهای منطقه سرنوشت‌ساز تلقی می‌شود.

این گفته ها درست زمانی بیان شده است که طالبان بر عدم پیروی از توافق نامۀ دوحه و ادامۀ همکاری با سازمان های تروریستی متهم اند و امریکا بر بازنگری توافق نامۀ دوحه و ناتو بر خروج مسوولانه از افغانستان تاکید کرده اند٬ تحولات تازه٬ طالبان را در تنگنای قرارداده است و این گروه مجبور شد که روز گذشته اعلام کند که دیگر افراد طالبان اجازه ندارند که اجیران خارجی را در کنار شان جا دهند.

باید گفت که رهبران طالبان درپاکستان مخفی اند و این گروه روابط تنگاتنگ با نظامیان و دستگاه استخباراتی پاکستان دارند٬ آنچه را سخنگوی ارتش پاکستان بیان کرده است حرف نو نیست٬ بل از دید آگاهان سیاسی٬ تشویق امریکا به ادامۀ تطبیق توافق نامۀ دوحه است.

این آگاهان می گویند که طالبان در عمق سیاست های راهبردی ارتش پاکستان برای منافع دراز مدت این کشور در مسایل منطقه یی جا گرفته است و گفته های بابر افتخار نمی تواند دقیق باشد بل با در نظرداشت شرایط ووضعیت جاری گفته شده است. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا