سیاستاخبار

تلاش های دیپلماتیک برای حضور نمایندگان امارت اسلامی در مجمع عمومی سازمان ملل آغازشده است

کابل/ ۳۱  سنبله / باختر

در حالی که تلاش ها برای حضور نمایندگان امارت اسلامی در مجمع عمومی سازمان ملل ادامه دارد٬ آگاهان سیاسی می گویند که واگذاری کرسی افغانستان در نهاد های دپیلماتیک جهانی برای امارت اسلامی٬ راه را برای تعامل بیشتر جهان با دولت نو بنیاد در افغانستان  و همکاری این کشور با جامعۀ جهانی باز می کند.

به گزارش آژانس باختر؛ رویترز گزارش داده است که امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجۀ افغانستان در نامه یی عنوانی سرمنشی سازمان ملل خواستار حضور در مجمع عمومی سازمان ملل و سخنرانی در این مجمع شده است.

همچنان امارت اسلامی سهیل شاهین یکی از اعضای دفتر سیاسی دوحه را به عنوان نمایندۀ دایمی امارت اسلامی در سازمان ملل پیشنهاد کرده است.

  یک سخنگوی سازمان ملل تائید کرده است که چنین نامه یی از آدرس امارت اسلامی افغانستان دریافت شده است. ستفان دوچاریک، سخنگوی سرمنشی سازمان ملل گفته است « نامۀ طالبان را دریافت کرده اند که در آن خواستار مشارکت در مذاکرات سطوح بالا در این نهاد شده‌اند.»

این نامه روز دوشنبه ۲۰ سپتمبر یک روز پیش از آغاز نشست سالانۀ مجمع عمومی سازمان ملل بۤه آن سازمان رسیده است.

سخنگوی سازمان ملل تصریح کرد که درخواست طالبان برای در اختیار گرفتن کرسی افغانستان و سخنرانی در مجمع عمومی به کمیتۀ اعتبارنامه ارسال شده‌است.

این کمیته ۹ عضو دارد که امریکا، چین و روسیه از جملۀ اعضای این کمیته هستند.

واگذاری کرسی افغانستان در نهاد های دپیلماتیک جهانی برای امارت اسلامی٬ راه را برای تعامل بیشتر جهان با دولت نو بنیاد در افغانستان  و همکاری این کشور با جامعۀ جهانی باز می کند.

آگاهان تاکید دارند که امارت اسلامی یک واقعیت در افغانستان است و از مردم افغانستان نمایندگی می کند٬ حضور نمایندگان امارت اسلامی در مجامع بین المللی این فرصت را می دهد که جهان به گونۀ مستقیم با امارت اسلامی در تماس باشد٬ دیدگاه خود را انتقال دهد و دیدگاه مسوولان امارت اسلامی را بشنود تا راه برای همکاری و تفاهم مساعد شود.

این در حالی است که قبل از این سرمنشی  سازمان ملل در مصاحبه یی اظهار داشته است که جامعۀ بین‌الملل باید برای تضمین امنیت با طالبان تعامل کند.

جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا هم در آخرین سخنرانی خود در نشست پارلمان اروپا در استراسبورگ از تعامل با طالبان به عنوان تنها گزینۀ اتحادیۀ اروپا برای حفظ شانس تأثیرگذاری بر تحولات افغانستان یاد کرده است

او به نمایندگان پارلمان اروپا گفته است «بحران افغانستان پایان نیافته است. برای این که شانسی برای تأثیرگذاری بر تحولات [افغانستان] داشته باشیم، هیچ گزینه‌ یی جز تعامل با طالبان نداریم.» تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا