اخباراقتصادجامعه

تولید سالانۀ گوشت گاو و گوسفند به بیش از یک‌ونیم میلیون تُن رسید

کابل/ ۳۰حمل/ باختر

ارقام جمع‌آوری شده توسط ریاست احصاییه و معلومات وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، نشان می‌دهد که در جریان سال ۱۳۹۹ خرشیدی، یک میلیون‌ و ۵۸۹ هزار و ۲۶۹ متریک‌تُن گوشت گاو، گوسفند و بُز در کشور تولید و به مصرف رسیده است.

این ارقام حاکیست که از میان مقدار گوشت تولید شده است، ۹۱۲ هزار و ۳۸۷ متریک‌ تُن آن گوشت گاو و ۶۷۶ هزار و ۸۸۲ متریک تُن دیگر آن گوشت گوسفند و بُز است.

کابل در صدر فهرست عمده‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کنندۀ گوشت قرار دارد.

در پایتخت، در جریان سال گذشته ۲۶۴ هزار و ۳۶۵ متریک تُن گوشت تولید و مصرف شده است. هم‌چنین ولایت های بلخ، ننگرهار، هرات و کندهار نیز پس از کابل عمده‌ترین ولایت های تولیدکننده و مصرف‌کنندۀ گوشت استند.

هم‌اکنون در سطح کشور دو هزار و ۹۵۰ فارم پرورش گاو، گوسفند و بُز گوشتی وجود دارند که از این میان، یک‌هزار و ۶۲ فارم آن مربوط به گاو‌های گوشتی، ۹۳۲ فارم پرورش گوسفند و ۹۵۶ فارم پرورش بُز است.

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری به منظور معیاری‌سازی تولید گوشت چندین مسلخ بزرگ و معیاری در برخی از ولایت ساخته است. این مسلخ‌ها در کابل، بلخ و هرات ساخته شده است و ظرفیت ذبح یک‌هزار و پنج‌صد بز و گوسفند و هم‌چنین سه‌صد گاو را در یک وقت‌کاری دارند. ساخت این مسلخ‌ها به جلوگیری از ذبح حیوانات خانگی در کنار جاده‌ها و رعایت بهداشت در قصابی‌ها کمک می‌کند. ابوی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا