اخبارفرهنگTOP

جشنوارۀ بین المللی فلم زنان هرات خوب درخشید

کابل / 12 قوس / باختر

ششمین جشنوارۀ بین‌المللی فلم زنان هرات با اعطای جوایز و تندیس‌ها به بهترین فلم‌ها دربخش‌های مختلف این هنر، پایان یافت.

به گزارش آژانس باختر؛ این جشنواره با حضور هنرمندان، فرهنگیان، فلم‌سازان و سینماگران به هدف رشد هنر سینما و به خصوص سینمای زن در افغانستان برای مدت سه روز، در قصر تاریخی دارالامان کابل برگزارشده بود.

در ششمین دور جشنوارۀ بین‌المللی فلم زنان هرات، هنرمندان از 122 کشور جهان، بیش از 3 هزار فلم را در دو بخش «سینمای جهان» یا موضوع آزاد و «سینمای زنان» متمرکز به مسایل زنان به این جشنواره ارسال کرده بودند که از این میان، 73 فلم برای رقابت ونمایش برگزیده شد و در چهار مرکز در کابل، هرات، بامیان و ننگرهار به نمایش گذاشته شد.

محمد طاهر زهیر سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ، درمراسم اختتامیۀ ششمین جشنوارۀ بین‌المللی فلم زنان هرات، بر ضرورت حمایت ازهنر وسینما تأکید کرد و گفت: هنر و سینما باید در اولویت قرار بگیرد و اگر سینما از زندگی ما غایب باشد، جای آن را وحشت و ترور می‌گیرد.

وی اضافه کرد که سینما باید یکی از محورهای زندگی ما قرار بگیرد. در این جشنواره، کارشناسان سینما، استادان پوهنتون‌ها و فعالان جامعۀ ‌مدنی در بحثی، نقش رسانه‌های تصویری به ویژه تلویزیون در ترویج فرهنگ همدیگر پذیری و روند صلح را به غور و بررسی گرفتند. همچنان در این جشنواره ، جوایز و تندیس‌ها به بهترین فلم‌ها در بخش‌های مختلف داده شد. در بخش فلم‌های بین‌‌المللی: تندیس گوشوارۀ زرین به فلم «حوا، مریم، عایشه» از صحرا کریمی، به عنوان بهترین فلم بلند داستانی با موضوع زنان، داده شد. تندیس گوشوارۀ زرین به فلم «متر شش ونیم» از سعید روستایی به عنوان بهترین فلم بلند داستانی با موضوع سینمای جهان تعلق گرفت. بهترین بازیگر زن به طور مشترک: سارا بهرامی برای فلم «دارکوب» از ایران و روبی رویز برای فلم «ایسکا» از فیلیپین فلم‌های کوتاه داستانی و انیمیشن برندۀ جایزه شد.

تندیس گوش وارۀ برنز به آزاده موسوی برای فلم «ملاقات» از ایران داده شد. تندیس گوشوارۀ برنز به ملیحه غلامزاده برای انیمیشن «کلاف» از ایران اهدا شد. لوح تقدیر ویژه داوران به ناتالیا میرزویان برای انیمیشن «پنج دقیقه تا دریا» اختصاص یافت. برندۀ تندیس گوشوارۀ برنز، هادی زارعی و مهدی زارعی برای فلم مستند «خاتمه» از ایران به عنوان بهترین فلم مستند بلند شد.

همچنان لوح تقدیر ویژه داوران حسن فاضلی برای فلم «رهگذر نیمه شب» تعلق گرفت. برندۀ تندیس برنز، آنا آنتونوپولو برای فلم «کلونیکی» از یونان شد. به همین ترتیب در بخش فلم‌های داخلی: برندۀ تندیس گوشوارۀ زرین، وجیهه خالقی برای فلم «فریاد بی‌صدا» به عنوان بهترین بازیگر زن؛ برندۀ تندیس گوشوارۀ زرین عبدالحمید ماندگار برای فلم «بی‌رنگ» به عنوان بهترین فلم، شدند. همچنان جایزۀ بهترین کارگردان به نسرین حسینی برای فلم فریاد «خاموشی»؛ جایزۀ بهترین فلم‌نامه، سید زهیر موسوی برای فلم «خانۀ امن»؛ جایزۀ بهترین فلمبردار، خادم حسین بهانم برای فلم «غارتگران»؛ جایزۀ بهترین تدوین، مرسل عزیز برای فلم «خانم دریایی»؛ جایزۀ بهترین صدا، خالد درودگر برای فلم «زنی با کفش‌های بنفش»؛ جایزۀ، بهترین بازیگر مرد، احمد نوید نوین برای فلم «داستان یک داستان» و فلم خداحافظ دختر شیرازی ساختۀ افشین هاشمی نیز به دلیل نگاه ویژه به زنان، لوح تقدیر دریافت کرد.احمدضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا