سیاستاخبارTOPجهان

جنگ اوکراین و اشتیاق بیشتر امریکا به آسیای میانه

کابل٬ ۳ جوزا ، باختر
یک هیئت وزارت خارجۀ امریکا امروز٬ سفر دوره یی خود را به آسیای میانه آغاز می کند.
گزارشگر آژانس باختر مینگارد؛ دونالد لو” دستیار وزیر خارجۀ آمریکا در امور جنوب آسیا سفر خود به آسیای میانه را امروز از تاجیکستان آغاز خواهد کرد٬ او همچنان از ازبیکستان٬ قزاقستان و قرغزستان نیز دیدار خواهد کرد٬ نماینده گان پنتاگون و شورای امنیت ملی آمریکا هم درترکیب این هیئت حضور دارند.
تاس خبرگزاری رسمی روسیه گفته است: هیئت امریکایی در این سفر روی گسترش روابط فی مابین تمرکز خواهد کرد و همچنان اهداف پنهانی امریکا در منطقه هم در این سفر مورد بحث قرار خواهد گرفت.
وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که از جمله محورهای این سفر٬ تقویت روابط و همکاری های واشنگتن با کشورهای آسیای میانه خواهد بود و با مقامات ارشد این کشورها٬ رهبران تجاری و فعالان جوامع مدنی دیدار و گفتگو خواهد شد.
در تاجیکستان که اولین مقصد هیئت امریکایی است مجمع سالانه روابط آمریکا- تاجیکستان برگزار میشود تا دو کشور در مورد گسترش همکاری های امنیتی و اقتصادی رایزنی کنند.
سفر هیت امریکایی به تعقیب تشدید جنگ میان روسیه و اوکراین صورت می گیرد جنگ که از دید کار شناسان سیاسی و نظامی٬ امریکا در آن اهداف معین را دنبال میکند٬ یکی از این اهداف٬ در گیر آوردن روسیه یه یک جنگ فرسایشی دوامدار است.
از طرف دیگر امریکا با خروج از افغانستان٬ ذخایر نفتی و گاز این کشورها را فراموش نکرده است و در تلاش است که از هر مسیری بر منابع عظیم انرژی در این کشور ها دسترسی داشته باشد.
حتی باور ها براین است که امریکا بیست سال قبل به بهانه حملات هراس افگنانه به افغانستان تجاوز کرد در اصل هدف امریکا ذخایر طبیعی کشور های آسیای میانه بود که با برنامه ریزی های روسیه نقش بر آب شد.
امریکا با خروج از افغانستان همچنان تلاش کرد که در این کشور ها بنام نظارت بر افغانستان٬ پایگاه های هوایی ایجاد کند که با پاسخ منفی کشور های آسیای میانه مواجه شد.
باید گفت که روسیه٬ جمهوریت های شوروی سابق را زون امنیتی خود دانسته و از نزدیکی ناتو و امریکا به سرحدات شوروی سابق هشدار داده است.
جنگ جاری روسیه با اوکراین هم بیشتر به همین مسئله وابستگی دارد نحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا