جهان

جو بایدن می خواهد زندان گوانتانامو را ببندد

واشنگتن/ دویچه وله/۲۶دلو/باختر
جو بایدن رییس جمهور امریکا در نظر دارد که پیش از پایان دوره ریاست جمهوری اش زندان امریکا در خلیج گوانتانامو در کیوبا را ببندد.
یک سخنگوی قصرسفید در یک نشست خبری به روز جمعه در رابطه با بستن زندان گوانتانامو گفت: «این هدف و نیت قطعی ماست.» به قول وی شورای امنیت ملی این مسأله را ارزیابی می کند.
بستن این زندان یکی از وعده های بارک اوباما رییس جمهور پیشین امریکا در مبارزات انتخاباتی اش بود، اما هرگز موفق نشد که در کانگرس کشورش به یک وحدت نظر در این رابطه دست یابد. دونالد ترامپ جانشین وی برعکس، در مبارزات انتخاباتی اش تأکید می کرد که زندان را باز نگه می دارد و آن را پر از «اشرار» می سازد.
پس از حملات ۱۱ سپتمبر سال ۲۰۰۱ و در پی آن تهاجم نیرو های بین المللی به رهبری ایالات متحده امریکا به افغانستان، زندان گوانتامو به اساس تصمیم حکومت جورج دبلیو بوش رییس جمهور آن زمان امریکا ساخته شد. اولین گروه زندانی ها در گوانتانامو در سال ۲۰۰۲ در قفس های جداگانه در هوای آزاد زندانی بودند. بعد ها چندین زندان با تدابیر شدید امنیتی در آنجا ساخته شدند.
طی سال های بعدی جمعاً حدود ۷۸۰ تن در آنجا در حبس بسر می بردند. شمار زیادی از اعضای گروه تندرو طالبان نیز شامل این زندانیان بودند. صد ها تن آنها در زمان ریاست جمهوری بوش و بعد در زمان حکومت بارک اوباما دوباره آزاد شدند.
امروزه حدود ۴۰ تن در این زندان مشهور در خلیج گوانتانامو بسر می برند. از سال ۲۰۰۸ به این طرف، هیچ زندانی جدید به آنجا برده نشده است.
یک سرباز امریکایی که در سال ۲۰۰۹ به چنگ طالبان افتاده بود، پس از پنج سال اسارت، در سال ۲۰۱۴ با پنج تن از جنگجویان طالبان، که در گوانتانامو زندانی بودند، تبادله شد.فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا