اخبارجامعهگزارش ها

خشونت علیه کودکان شانزده درصد در سال جاری افزایش یافته است

کابل/۵حوت/ باختر

کمیسیون حقوق بشر افغانستان گزارش تحقیقی وضعیت حقوق بشری کودکان در سال ۱۳۹۹ را منتشر کرد که بر اساس آن، خشونت در برابر کودکان در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد افزایش یافته‌است.

به گزارش آژانس باختر؛ درگزارش کمیسیون حقوق بشر منتشر کرده است   گفته شده است که در سال جاری در مقایسه با سال قبل، خشونت علیه اطفال شانزده فیصد افزایش ‌یافته است  که شامل ‌خشونت‌های روانی، ‌فزیکی، اقتصادی، ‌جنسی و… می‌شود.

بر بنیاد گزارش کمیسیون حقوق بشر، از میان ۱۳۹۱ کودکی که قربانی خشونت بوده‌اند که ۹۴۸ تن آنان پسران و ۴۴۳ نفر دیگر دختران بوده‌اند.

 این تحقیق از وضعیت حقوق بشری ۵۳۱۸ کودک شامل ۳۸۰۷ پسر و ۱۵۰۹دختر در ۲۸ ولایت انجام شده است که ۱۰۲۴ تن آنان ‌بین سنین ۷ تا تکمیل ۱۱ سال و ۴۲۹۴ تن دیگرشان   بین سنین ۱۲ تا تکمیل ۱۸ سال بوده‌اند.

مجموع تلفات افراد ملکی که در سال مالی ۱۳۹۹ در این کمیسیون به ثبت رسیده است به ۸۵۰۰ تن می‌رسد که ۲۰۱۹ تن آنان را کودکان تشکیل می دهد.

باید گفت که در ۱۳۹۸ تعدادی تلفات افراد ملکی به  ۱۰۷۷۲ تن رسیده ‌بود که ۲۶۹۶ آن را  کودکان شامل میشد که امسال در مقایسه با سال گذشته میزان تلفات اطفال در مقایسه با سال قبل نسبت به کل تلفات ملکی ۱.۲٪ و نسبت به تعداد تلفات اطفال ۲۵.۱٪ کاهش داشته‌است.

در گزارش یادشده آمده‌است که در سال مالی ۱۳۹۸ تعداد کودکانی که در صفوف گروه‌های مسلح دولتی وغیر دولتی فعالیت داشتند به ۹۰ تن می‌رسید که ۲۸.۵۸درصد کمتر از رقم سال ۱۳۹۹ بوده‌است.

گزارش افزوده‌است که افزون بر کودکان درگیر در منازعات،۱۳ کودک دیگر به‌عنوان کارگر در قطعات نظامی و امنیتی و پوسته‌های نظامی مخالفان دولت، مصروف کار بوده‌اند

 (یوناما) در گزارش تازه خود گفته‌است این سازمان همه‌ساله کشته‌شدن بیش از ۳۰۰۰ فرد ملکی را ثبت کرده است که این امر افغانستان را در میان مرگبارترین مکان‌ها برای افراد ملکی در جهان قرار داده‌است.

بر بنیاد یافته‌های یوناما، زنان و کودکان ۴۳ درصد از تمامی تلفات افراد ملکی را تشکیل می‌دهند که تعداد تلفات کودکان ۲۶۱۹ (۳۰ درصد) و تعداد تلفات زنان ۱۱۴۶ (۱۳ درصد) است.نوریه زیوری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا