اخبارامنیتگزارش ها

خیزش های مردمی؛ خیال پیروزی از راه نظامی را از طالبان گرفته است

کابل/ ۴ سرطان/ باختر

سرپرست وزارت دفاع ملی گفته است که از خیزش مردمی در برابر طالبان حمایت می شود.

به گزارش آژانس باختر: جنرال بسم الله محمدی، سرپرست وزارت دفاع ملی در تازه ترین اظهارات خود بار دیگر از مردم خواسته است که از نیروهای امنیتی  و دفاعی شان حمایت کنند و به نوبه خود به مردم اطمینان داده است که از بسیج مردمی در برابر طالبان حمایت می شود وتمام تجهیزات و امکانات لازم را در اختیار نیروهای خیزش مردمی قرار خواهد داد.

بسم‌الله محمدی گفته است مالک اصلی و‌ معنوی نیروهای دفاعی و امنیتی، مردم افغانستان استند. و از همه هموطنانم بار دیگر می‌طلبم که به حمایت‌شان از نیر‌وهای دفاعی و امنیتی ادامه دهند.

به گفته جنرال محمدی نیروهای امنیتی ستون‌ اقتدار و پایداری افغانستان استند و این ستون با حمایت جمعی مردم پایدار خواهد ماند.

سرپرست وزارت دفاع ملی در حالی این فرا خوان را تجدید می کند که در روز های اخیر طالبان برمراکزی شماری از ولسوالی دست یافته اند و در عین حال با مقاومت مردمی مواجه اند و تا اندازۀ که چندین ولسوالی تصرف شده را دباره رها کردند

منابع معتبر دولتی در مرکز و ولایت ها می گویند که هم‌اکنون هزاران نیروی خیزش مردمی در ولسوالی‌های مختلف، در کنار نیروهای امنیتی و دفاعی ایستاده اند و  در برابر طالبان می‌جنگند.

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع، می‌گوید؛ افراد که خیزش های مردمی را شکل داده اند نه تنها جوانان و جهاد گران پشین اند بل شماری علمای دین نیز در این خیزش ها سهیم شده اند، 

با شدت گرفتن جنگ، اکنون نیروهای خیزش مردمی در ولایت‌های هرات، تخار، سرپل، بلخ، هرات، ارزگان، بغلان، فاریاب و جوزجان، پکتیا، کاپیسا، پروان، سمنگان، بادغیس، خوست، ارزگان، زابل قندهار جلال آباد و شمال کابل شکل گرفته است و هزاران داوطلب سلاح برداشته و در کنار نیروهای امنیتی در برابر طالبان می‌جنگند.

شماری از سیاست ورزان و رهبران پشین جهادی هم در شکل دهی خیزش های مردمی نقش دارند

محمد اسماعیل خان،عطا محمد نور، حاجی محمد محقق، حضرت علی و همچنان شماری از اعضای شورای ملی و مارشال عبدالرشید دوستم در این روند بیشتر فعال اند.

در همین حال احمدضیا مسعود، معاون پشین ریاست جمهوری گفته است که جنگ با طالبان، طولانی، فرسایشی و گسترده ‌است. بنا‌بر‌این، ایجاب می‌کند که روش جنگ و دفاع نیز متناسب به آن تغییر کند. به گفتۀ ضیا مسعود، در حال حاضر طالبان در تلاش‌اند تا بر ولسوالی‌های کلیدی، شاهراه‌ها، بندرها و بعداً ولایت ها مسلط شوند، در حالی که مانع اصلی در برابر این برنامۀ طالبان، خیزش‌های مردمی‌اند که برضد آنان قیام کرده اند و از سرزمین خود دفاع می‌کنند.

در جریان روزهای اخیر، خیزش های قوت و تاثیر خود را نمایان کرده است، نیروهای دولتی توانستند به کمک مردم چند ولسوالی دست رفته را در شمال کشور و در ولایت جنوبی پکتیا از ادارۀ طالبان خارج کنند و همچنان نیروهای دولتی و خیزش های مردمی موفق شدند که شب گذشته به محاصرۀ چندین روزۀ شهر پلخمری مرکز بغلان خاتمه بخشند و نیز ساختمان حوزۀ دوم شهر پلخمری از نزد طالبان پس گیرند.

در هرات فعالان مدنی در طوماری، هزاران امضا و پیام در دفاع و حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی جمع کرده اند و به قومندانی  قول اردو ظفر سپرده اند و همچنان برنامۀ جمع آوری خون برای این نیروها در هرات آغاز شده است و شماری زیادی از ساکنان ولسوالی کرُخ هرات با گرفتن جنگ‌افزار ضد طلبان مسلح شدند.

در پکتیا نیز هسته های مقاومت در برابر طالبان در حال شکل گیری است و شماری از باشندگان پکتیا برضد طالبان مسلح شده اند و روند راندن طالبان از ولسوالی های آن ولایت سریعتر از هر ولایت دیگر بوده است.

آنچه گفته شد، شمۀ از حرکات جوش مردمی در برابر طالبان است و این گروه حالا دریافته است که در برابر خشم مردم قرار دارند و دارند خیال پیروزی از مسیر جنگ را از دست می دهند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا