اخبارصحت

داکتر مجروح :هموفیلی بیماری ارثی است نه ساری

کابل/ 3 اسد/ باختر

داکتر وحید مجروح سرپرست وزارت صحت  عامه  امروز دریک نوارتصویری که در بارهً بیماری هموفیلی  صحبت می کرد گفت: بیماری  هموفیلی بیماری ارثی است نه ساری.

وی بیان کرد که بیماران هموفیلی توقع دارند که با مهربانی و مواظبت نیاز دارند به خصوص در محلات بیروبار که دچار مشکل نشوند.

داکتر مجروح گفت که والدین و معلمان باید در محلات سرگرمی و صنف های درسی توجۀ بیشتر به کودکان مصاب به بیماری هموفیلی داشته باشند  در غیر آن در صورت آسیب  بدنی خون ریزی شدید که نزد کودکان بیمار رخ می دهد قابل توقف نیست و حیات بیمار را تهدید می کند.

وی بیان داشت که با بیمارهمو فیلی با عاطفه ودوستی و مهربانی رفتار شود. بیماری هموفیلی به سه نوع شدید، متوسط و خفیف تقسیم می‌شود و بیمار با کوچک‌ترین ضربه یا صدمه دچار خونریزی طولانی مدت به علت منعقد نشدن خون می‌شود که با تورم و درد شدید همراه است، همچنین در نوع شدید گاهی خونریزی به صورت خود به خود صورت می‌گیرد و اگر درمان ومراقبت ویژه به موقع انجام نشود فرد دچار معلولیت، از دست دادن عضو و گاهی مرگ می‌شود. بیماری هموفیلی ساری نبوده و اکنون فاقد درمان همیشگی است و بیمار فقط با تزریق آمپول انعقادی می‌تواند به زندگی ادامه دهد 80 درصد بیماران هموفیلی کمتر از 35 سال دارند و 30 درصد آنان دانش‌آموزان استند.مومنه احمدیار

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا