اخبارصحت

داکتر نجم‌السما شفاجو: بیش از دو هزار کلینیک صحی در کشور بسته شده‌است

کابل / 24 حوت / باختر
انجمن دوکتوران نسایی ولادی افغانستان امروز “سمپوزیم ارتقای ظرفیت داکتران نسایی ولادی” را برگزار کرد.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر؛ در محفلی که به همین مناسبت در کابل برگزار شد، نخست داکتر نجم‌السما شفاجو، رییس “انجمن دوکتوران نسایی ولادی افغانستان” در مورد فعالیت، دست‌آوردها، اهداف و برنامه‌های آن انجمن معلومات داد.
داکتر شفاجو خاطر نشان کرد که پس از تحول در کشور و قطع کمک‌های جهانی به‌خصوص کمک‌های سازمان صحی جهان، دو هزار و 331 کلینیک صحی در سراسر کشور بسته شده‌است و در اثر آن حدود 27 هزار کارمند صحی بیکار شده‌اند که از این جمله نزدیک به 7 هزار آن‌را زنان تشکیل می‌دهند.
وی از امارت اسلامی به‌خصوص وزارت صحت عامۀ کشور خواست که در قسمت اعطای بورسیه‌ها به انجمن یادشده همکاری کند و نیز خواهان کمک نهادهای ملی و بین‌المللی با صندوق “انجمن دوکتوران نسایی ولادی افغانستان” شد.
سپس داکتر نفیسه سهاک رییس باروری وزارت صحت عامه، در سخنانش فعالیت و کارکردهای “انجمن دوکتوران نسایی ولادی افغانستان” را ستود و وعده داد که وزارت صحت عامۀ کشور آمادۀ هر نوع همکاری با این انجمن است و از برنامه‌های آن حمایت می‌کند.
همین‌گونه، داکتر محمد معروف سامح بنیان‌گذار “انجمن دوکتوران نسایی ولادی افغانستان از همه داکتران به‌ویژه داکتران نسایی ولادی در کشور قدردانی کرد که در شرایط کنونی مصروف ارائه خدمات صحی برای مردم استند.
در جریان این برنامه، داکتر احمد شاه شکوه‌مند، پرزینتیشنی را در رابطه به “اخلاق طبابت” ارائه کرد که در آن به موضوعات مهمی چون انواع رابطۀ داکتر، احترام متقابل، ارکان اخلاق طبابت معاصر، کرامت انسانی، چگونگی برخورد داکتر با مریض و دیگر موارد اشاره شده بود.
باید گفت که “انجمن دوکتوران نسایی ولادی افغانستان” یک انجمن غیر دولتی، غیر سیاسی وغیر انتفاعی است که از سال 2002 م بدینسو در کشور فعالیت می‌کند. هدف از فعالیت این انجمن ارتقای ظرفیت داکتران نسایی ولادی و کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان همگام با پالیسی وزارت صحت عامه کشور می‌باشد.
وهاج

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا