اخبارجهان

درآتش‌سوزی در بزرگترین مرکز تولید واکسین جهان در هند پنج تن کشته شدند

دهلی جدید/ 4دلو/باختر

در اثر آتش‌سوزی در انستیتوت سیروم هند که بزرگترین مرکز تولید واکسین در جهان پنداشته می‌شود، کم از کم پنج نفر کشته شدند، اما مسوولان هندی گفته اند که تولید دوا و واکسین برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا در این مرکز همچنان ادامه خواهد یافت.

مورلیدهر موهول، شاروال شهر پونه به خبرنگاران گفت که آتش‌سوزی که در یک ساختمان زیر کار به وقوع پیوسته بود، اکنون مهار شده است و به گفتۀ وی اجساد پنج نفر از محل این رویداد پیدا شده است.

در تصاویر زمان آتش‌سوزی که در تلویزیون‌های محلی هند نشر شد، دیده می‌شد که دود غلیظی از محل رویداد به هوا بلند شده بود.

انستیتوت سیروم هند مسوول تولید میلیون‌ها دوز واکسین کوویشیلد شرکت‌های استرازنیکا و پوهنتون آکسفورد است که برای جلوگیری از ابتلا به کووید۱۹ انکشاف داده شده است.

خبرگزاری فرانسه از قول یک مسوول انستیتوت سیروم هند گزارش داده است که این رویداد روند تولید واکسین کووید۱۹ را مختل نکرده است.

مسوولان انستیتوت سیروم هند و مقام‌های پولیس شهر پونه گفته اند که تا هنوز علت این آتش‌سوزی معلوم نشده است.

انستیتیوت سیروم هند که در سال ۱۹۶۶ توسط سیروس پوناوالا، پدر رییس کنونی این شرکت اساس گذاشته شده است، از رهگذر حجم، بزرگترین تولید کنندۀ واکسین در جهان است و پیش از همه‌گیری ویروس کرونا سالانه ۱.۵ میلیارد دوز واکسین‌های مختلف را تولید می‌کرد.

واکسین‌های پولیو، دیفتری، تیتانوس، هپاتیت بی، سرخکان، کله چرک و روبیلا که به بیش از ۱۷۰ کشور جهان صادر می‌شود، از محصولات عمدۀ این شرکت است.

انستیتوت سیروم هند در چند سال گذشته، تنها نزدیک به یک میلیارد دالر را صرف گسترش کارخانۀ تولیدی خود در شهر پونه کرده است.

حکومت هند در ماه جنوری، افزون بر تجویز تطبیق واکسین کوویشیلد، واکسین کووید۱۹ به نام “کوواکسین” را که توسط شرکت هندی بهارت بیوتک انکشاف داده است، جواز تطبیق داد و قرار است تا ماه جولای به ۳۰۰ میلیون نفر در هند این دو واکسین تطبیق شود.

هند روز چهارشنبه نخستین محمولۀ واکسین کووید۱۹ را به بوتان و مالدیف و امروز نیز دو میلیون دوز این واکسین را به بنگله دیش و یک میلیون دوز دیگر را به نیپال صادر کرد.

انستیتیوت سیروم هند در نظر دارد که ۲۰۰ میلیون دوز واکسین کوواکس را به سازمان جهانی صحت فراهم کند تا میان کشورهای فقیر توزیع شود.فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا