اخباراقتصادTOP

در آستانۀ افتتاح بند کمال خان

کابل/ 3حمل/ باختر

 قراراست بند کمال خان فردا با برگزاری مراسم باشکوه در نیمروز افتتاح شود. مفسرآژانس باختر به اهمیت این رویداد نگاهی افگنده است ومی نگارد: بند کمال خان زمانی افتتاح می شود که مردم افغانستان از یک سو فرارسیدن نوروز و بهار را به عنوان جشن باستانی تجلیل می کنند، همچنان امروز محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان با نواختن زنگ مکتب، سال جدید تعلیمی را در مناطق سردسیر کشور آغاز کرد. دهقانان کشور دیروز جشن دهقان برگزار کردند و برای کار بیشتر در این سال نو تعهد کردند.

همچنان دیروز در بسیاری از کشورهای جهان از روز جهانی آب تجلیل شد و فردا ما همزمان با افتتاح بند کمال خان، روز ملی مدیریت آب را گرامی می داریم. همۀ این جشن ها بر سرور وشادمانی مردم افغانستان به ویژه نیمروزیان که سال هاست از کمبود آب رنج می برند، می افزاید و در وجود آنان یک نوع احساس غرور و افتخار می آفریند. بند کمال خان از چند پهلو حایز اهمیت است. پیش از همه این بند ظرفیت ملیون ها مترمکعب آب را داراست، 9 میگا وات برق تولید می کند و همچنان زمینۀ آبیاری هزاران هکتار زمین را فراهم می کند.

بدین گونه ما می بینیم که فردا یک صفحۀ جدید درتاریخ کشور به ویژه تاریخ نیمروز وزندگی نیمروزیان گشوده می شود. فردا درزندگی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم نیمروز تحول جدی آغاز می شود. فردا مردم زحمتکش نیمروز به سوی سرسبزی و بهروزی گام بر می دارند. دشت ها وبیابان های خشک نیمروز آب دریافت خواهد کرد و خرم و سرسبزخواهد شد. محیط زیست در نیمروز دگرگون خواهد شد وروح و روان ساکنان نیمروز را طراوت وتازگی خواهد بخشید. اما اهمیت بند کمال خان فراتر از این دگرگونی ها و تغییرات است. نهایی شدن کار ساختمان بند کمال خان و افتتاح آن گام بسیار مهم عملی درراستای تحقق شعار (آب ما، ابروی ماست) و همچنان مدیریت سالم منابع آبی کشور است. فردا رویای کمال خان که قرن ها پیش برای مهار آب و ایجاد چنین یک بند و عمران و آبادی دشت های خشک و سوزان نیمروز داشت، تحقق می یابد. بندکمال خان گامی است در دراستای تامین حاکمیت ملی ما برمنابع آبی کشور. آب ما سرمایۀ ملی ماست ومدیریت سالم و موثر آن مسوولیت بزرگ وطنی ماست. اگرما به کاستی ها وکمبودی های خویش نگاه کنیم، می بینیم که نبود مدیریت آب یکی ازاین کاستی های بزرگ به شمار می رود. هرچند درسال های حاکمیت بابای ملت و به ویژه درزمان صدارت محمد موسی شفیق و سردار محمدداودخان گام هایی درراستای مدیریت آب و استفادۀ معقول و اعظمی از منابع سرشارآبی کشور برداشته شد؛ امامتاسفانه جنگ تحمیلی فرصت آن را ازما گرفت که بیشر روی این موضوع خیلی مهم ملی، تمرکز کنیم.

مردم ما راست می گویند که بلی ما منابع سرشار آبی داریم اما ضرر این منابع به ما می رسد و سودش به دیگران. ما باید به این روایت نقطۀ پایان بگذاریم وازاین منابع سرشار آبی که خداوند برکشور و ملت ما روا داشته است، برای توسعۀ اقتصادی کشور و رفاه مردم خویش استفادۀ اعظمی کنیم. توقع مردم افغانستان این است که بند کمال خان سرآغاز چنین پروژه های بزرگ زیربنایی به خاطر مدیریت منابع آب در کشور باشد.

هم اکنون کارروی ده ها بند خرد وبزرگ در بخش های مختلف کشور ادامه دارد. ما باید از این بندها حمایت کنیم و به عنوان یک ملت متحد و یک پارچه در دفاع از مدیریت منابع آبی کشور قرار بگیریم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا