تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل/ ۲۷ثور/ باختر
قضاوت در باره عاملان حوادث اخیر تروریستی در افغانستان باید واقعبینانه باشد٬ قضاوت مصلحتی و سلیقه یی راه مبارزه با هراس افگنی را دشوار می کند.
مفسر آژانس باختر می نگارد؛ در جریان هغته گدشته مردم افغانستان شاهد رویدادهای اسفباری هراس افگنانه در کشور بودند.
حمله بر نظامیان افغان در لغمان٬ حمله بر یک شفاخانه در کابل و قتل عام بیماران و نوزادان٬ حمله به شرکت کنندگان مراسم تشیع جنازه در ننگرهار و حمله تروریستی در گردیز پکتیا٬ حوادث دلخراشی است که بازهم از افغانان قربانی گرفت٬ نفرت را ترویج کرد و وضعیت نظامی و سیاسی را در کشور آشفته تر کرد.
حوادثی که در روزهای اخیر اتفاق افتاد ادامه داستان غم انگیز است که سال هاست مردم افغانستان رنج آن را به دوش می کشند٬ عاملان این گونه جنایات شناخته شده اند٬ جایگاه و خاستگاه ها آنان واضح است٬ هدف و برنامه آنان و این که٬ این گروه ها در عمق سیاست های ماجراجویانه پاکستان داخل شده اند و ابزاری در این سیاست ها اند٬ معلوم است که نیاز به توضیح ندارد.
آنچه واضح است شناخت مردم افغانستان از هراس افگنان است.
طالبان از گذشته ها عامل و مسوول چنین زشتی ها بوده اند و این که حکومت افغانستان بار دیگر این گروه را مسوول حمله‌های اخیر در کشور می داند بدون شک این اتهام مستند و متکی به شواهد است.
از دید دولت و مردم افغانستان٬ هیچ فرقی میان داعش و طالب وجود ندارد٬ داعش یک پروژه جدید استخباراتی است که باید کارهای نیمه تمام پروژه طالبان را در افغانستان و منطقه عملی کند.
امروز اکثریت اعضای داعش در افغانستان کسانی اندکه سال ها در کنار طالبان بوده اند.
مگر با تاسف بعضی از دوستان افغانستان٬ آنانی که سال ها در برابر هراس افگنی مبارزه کردند و شعار حمایت از مردم افغانستان را دادند حالا با دید کوتاه و مصلحتی قضاوت می کنند و می گویند که داعش مسوول حمله های اخیر در افغانستان اند و به این ترتیب طالبان را برائت می دهند
آنچه مهم است٬ عملکرد گروه های مسلح است در عملکرد داعش و طالب در افغانستان هیچ فرقی وجود ندارد هر دو با انفجار و انتحار خو گرفته اند و هر دو یکسان آدم می کشند٬ هر دو٬ بر بادی و کشتار مردم افغانستان را شعار می دهند و هر دو ابزار در دست استخبارات منطقه اند.
بارها به وضوح ثابت شده است که هیچ تفاوت معناداری میان طالبان و داعش وجود ندارد. اخیرا شماری از عناصر تروریستی به دست نیروهای امنیت ملی بازداشت شدند که مسوول برقراری ارتباط، همکاری و هماهنگی میان طالبان، داعش و شبکه حقانی بودند٬ واقعیت این است که مواردی زیادی از منابع تمویل گرفته تا ترکیب افراد فکر و اندیشه وجود دارد که طالبان و داعشیان را به یک نقطه می رساند.
ابوعمر رهبر بخش آسیای جنوبی داعش و اسلم فاروقی رهبر شاخه خراسان این گروه که حالا در قید نیروهای امنیتی افغان اند٬ شهروندان پاکستان اند و رهبری طالبان هم در پاکستان مصوون و آرام زندگی می کنند٬ پس میزبان و نقطه وصل این گروه ها یکی است.
این که طالبان در یک جمله کوتاه خود را از دست داشتن در چنین حمله ها برائت می دهند و صلح کنندگان با این گروه٬ هم با خوش باوری به سوی آنان لبخند می زنند٬ نمی توان آخر کار باشد.
هراس افگن٬ هراس افگن است٬ هر کی بخواهد که از راه تفنگ٬ باروت و بمب انتحار و انفجار٬ رعب و وحشت٬ بربریت و تحجر خود را حاکم میدان کند و از قوانین الهی عدول کند٬ پابند قانون بشری و قوانین مدنی نباشند٬ تروریست اند٬ به این ترتیب نمی توان فرقی میان این و آن کرد٬ تروریست خوب وبد وجود ندارد.
و نباید با عجله و احساسات گروه را برائت داد که عامل فجایع است که در اضافه از دو دهه اخیر دامنگیر مردم افغانستان است٬ باید معقول٬ منطقی و مسوولانه سنجید و حرف زد.
تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا