اخبارصحت

دستگاه سیتی اسکن پس از ۷ سال در شفاخانه حوزوی کندز فعال شد

کندز/۱۷ سرطان/باختر

مسوولان ریاست صحت عامه ولایت کندز می‌گویند که بر اثر سعی و تلاش‌های آنان پس از ۷ سال دستگاه سیتی‌ اسکن در شفاخانه‌ حوزوی آن ولایت فعال شد.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر از کندز؛ در مراسم فعال‌سازی این دستگاه که ملا نثاراحمد نُصرت، والی کندز، روئسای برخی ادارات دولتی و داکتران حضور داشتند، دکتور نجیب‌الله “ساحل” رییس صحت عامه کندز گفت که این دستگاه باید ۷ سال پیش فعال می‌شد، اما بنابر غفلت مسوولان وقت و استفاده‌جویی یک تعداد افراد و اشخاص از این دستگاه تاکنون استفاده صورت نگرفت، که خوشبختانه رهبری ریاست صحت عامه کندز با همکاری همه‌جانبه اداره محلی کندز این دستگاه را دوباره فعال کرد.
آقای ساحل افزود که این دستگاه سیتی اسکن پس از شفاخانه شیخ‌ذاید ولایت خوست دومین دستگاه در افغانستان است که در کندز فعال شده است.
به گفته رییس صحت عامه کندز، این دستگاه که ارزش آن ۷۰۰ هزار دالر امریکایی است، هفت سال پیش از طرف مسئولان بخش صحی میدان هوایی بگرام به ریاست صحت عامه کندز تحویل داده شده بود.
رییس صحت عامه کندز هم‌چنان افزود که پیش از این، مریضان داخل بستر شفاخانه حوزوی کندز خارج از شفاخانه که هر سیتی‌ اسکن را انجام می‌دادند مبلغ ۵ هزار افغانی هزینه می‌پرداختند، که اکنون با فعال سازی این دستگاه تمامی مریضان داخل بستر این شفاخانه به‌طور رایگان سیتی‌‌ اسکن خواهند شد.
گفتنی است که این دستگاه روزانه ظرفیت تشخیص ۱۰ الی ۱۵ مریض را دارا است.
در همین حال، دکتور نجیب الله “ساحل”، رییس صحت عامه کندز می‌گوید که یک دستگاه تولید آکسیجن به هزینه ۱۷۰ هزار دالر امریکایی به کمک مالی دفتر آغا خان نیز در شفاخانه حوزوی کندز فعال شد.
دکتور ساحل افزود که با فعال‌سازی دستگاه تولید آکسیجن که روزانه ظرفیت تولید ۷۵ الی ۱۰۰ بالون آکسیجن را دارا است، مشکلات کمبود آکسیجن در تمام مراکز درمانی آن ولایت مرفوع خواهد شد.
لازم به ذکر است که شفاخانه حوزوی کندز به سطح زون فعالیت دارد که مریضان از ولایت‌های کندز، بغلان، تخار و بدخشان به این شفاخانه مراجعه می‌‌کنند و تحت تداوی قرار می‌گیرند.
همنوا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا