اخبارفرهنگجامعه

دهمین جشنواره ملی گل ارغوان در پروان تجلیل شد

چاریکار/ 9 حمل /باختر
از دهمین جشنواره ملی گل ارغوان دیروز طی محفلی در پروان تجلیل به عمل آمد.
به گزارش خبرنگار محلی آژانس باختر؛ در محفلی که به همین مناسبت در شهر چاریکار با اشتراک شماری از مقامات حکومتی، علما، شعرا، فرهنگیان، جوانان و رسانه ها برگزارشد، مولوی شمس الرحمن صدیقی رییس اطلاعات و فرهنگ پروان در رابطه به چگونگی برگزاری دهمین جشنواره ملی گل ارغوان و راه اندازی مشاعره فرهنگی گفت: جشنواره ملی گل ارغوان در سال 1392 هجری شمسی از سوی وزارت اطلاعات وفرهنگ به عنوان جشنواره ملی شناخته شد که خوشبختانه امسال این جشنواره در فضای امن با حضور علما، شعرا، نویسندگان و فرهنگیان از ولایات مختلف تجلیل می شود.
وی افزود: در کنار تپه ارغوان زار می توان از ساحات تاریخی و باستانی مانند باغ عمومی گلبهار، درۀ ولسوالی سالنگ، دره غوربند، دره های زیبای کوه صافی، ستوپه توپدره و ارگ جبل السراج نام برد که توجه سیاحان داخلی و خارجی را به خود جلب کرده است.
صدیقی گفت که ریاست اطلاعات و فرهنگ با حمایت و همکاری وزارت اطلاعات و فرهنگ تلاش می کند تا ساحات تفریحی و آبدات تاریخی آن ولایت را که بیشتر از ۶۰ ساحه و آبده است، حفاظت کند و به سیاحان داخلی و خارجی به معرفی بگیرد.
در این محفل مولوی عبیدالله امین زاده والی پروان پیرامون اهمیت این جشنواره صحبت کرد و افزود که امارت اسلامی به برگزاری محافل فرهنگی در چوکات اسلامی موافق است و هیچ گونه مخالفت وممانعت به خاطر برگزاری آنان ندارد و باید جشنواره های ملی، مذهبی و فرهنگی در چوکات اسلامی برگزار شود.
سید حاکم آریا، معاون ریاست فرهنگ مردم وزارت اطلاعات و فرهنگ پیام وزارت اطلاعات وفرهنگ را به خوانش گرفت که دربخشی از آن آمده است، ریاست فرهنگ مردم در قسمت حفظ، ثبت و نهادینه ساختن آثار غیر ملموس که نشانۀ از هویت ملی، نژاد فرهنگی وتاریخی تمدنی ما را در آغوش دارد، مسوول دانست وبه خاطر زنده نگهداشتن آن به نسل آینده تلاش می کند.
به گفته عبدالغفار روفی آمر فرهنگ و گردشگری ریاست اطلاعات و فرهنگ پروان برگزاری این جشنواره به خاطر جذابیت و زیبایی خاص طبیعی آن توجه زیادی از باشندگان ولایات مختلف افغانستان را به خود جلب نموده بود که برتوسعه صنعت گردشگری نقش بارز دارد.
همچنان رییس اطلاعات وفرهنگ پکتیا، قومندان امنیۀ پروان، معاون والی پروان، رییس استخبارات، رییس امور مهاجرین و مفتی کفایت الله حقانی مستوفی پروان دررابطه به موضوع برگزاری جشنواره گل ارغوان صحبت کردند.
در ختم محفل شاعران هرکدام اشعار و سروده های شانرا به خوانش گرفتند. اکرم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا