سیاست

رای دهی دردور دوم انتخابات تا شش روز دیگر ! تدابیر امنیتی از شب گذشته به منصه اجرا درآمد

کابل باختر/ 18/ جوزا
با آنکه به برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری درکشور شش روز دیگر باقی مانده است، آگاهان امور امنیتی به این نکته تاکید دارند که برنامه حفاظت از این دور انتخابات، باید متمایز تر و جدی تر از دور قبلی باشد.
به گزارش آژانس باختر ، تاشش روز دیگر دور دوم انتخابات ریاست جمهوری درکشور برگزار خواهد شد، تدابیر امنیتی از همین حالا در پایتخت و سایر شهرهای کشور قابل دید و درک است درحالیکه حرف از اتخاذ تدابیر امنیتی است مخالفان مسلح یعنی طالبان تهدید به مختل ساختن این پروسه کرده اند  که حمله انتحاری به ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله بخش از این تهدید هاست .
قراراخبار رسانه یی، سازمان های استخباراتی پاکستان و برخی کشورهای دیگر منطقه نیر در اخلال این روند فعال شده اند، بخصوص سازمان استخبارات پاکستان با اعزام تروریستان حرفوی به بخش های از کشور منجمله نورستان میکوشد در برابر این روند قرارگیرد تا اندازۀ که آن قوماندانان طالبان در نورستان که نتوانسته اند در برابر این روند تحرک لازم انجام دهند کشته شده اند.
تحرکات مخالفان مسلح و برنامه های استخباراتی بیرونی نشان میدهد که این روند با مشکلات مواجه خواهد بود.
منابع امنیتی میپذیرند که چالش های امنیتی دردور دوم انتخابات جدی تر از دور اول خواهد بود. بررسی اوضاع صورت گرفته و نسبت به آن اقدامات روی دست است و از اوضاع درک لازم وجود دارد .
درهمین حال وزیر امورداخله میگوید که بررسی های امنیتی پایان یافته و برنامه های امنیتی عملا آغاز شده است که تدابیر امنیتی از شب گذشته در سطح کشور به منصهء اجرا در امده است . ضمناً وزیر داخله قبلاً گفته بودکه تدابیر امنیتی دور دوم انتخاباتی با تکتیک جدید همراه است .
مگر آگاهان امنیتی تاکید دارندکه باید تفاوت ها میان در دور دوم انتخابات جدی گرفته شود.
نورالحق علومی آگاه مسایل نظامی دررابطه به تفاوت ها بخاطر تامین امنیت انتخابات دردور دوم ، نسبت به دوراول میگوید ، درکل قسمیکه دیده میشود تفاوت در مراجع تصمیم گیری بوجود نیامده است . اما بازهم نسبت حالات جوی درکشور میتواند تفاوت های را دردور دوم متوجه بود.
او گفت دراین دور انتخابات آی اس آی با تمام قوت تلاش دارد که طالبان را بیشتر تمویل و تجهیز نماید چون  پاکستان به هیچ عنوان نمیخواهد دور دوم انتخابات موافقنامه درافغانستان برگزار شود ، این بردولت مردان افغانستان است تا با امکانات بیشتر و با تجربه از دور اول و بادرنظر داشت نقاط ضعف نیروهای امنیتی دردورگذشته تلاش به خرچ دهند تا از اخلال  امنیت در دور دوم انتخابات جلوگیری نمایند.
علومی تاکید کرده گفت یکی از مسایل که میتواند دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را به چالش مواجه سازد اخطار های نامزدان برای یکدیگر ، موضع گیری های خشونت آمیز نامزدان علیه یکدیگر نیز روی روند دوم انتخابات تاثیرات منفی خواهد گذاشت .
عتیق الله امرخیل آگاه دیگر مسایل نظامی دراین رابطه میگوید نیروهای امنیتی نقاط ضعف و آسیب پذیر را مشخص ساخته اند که میشود مطابق آن برنامه عملی را ترتیب داد.
او گفت ازهمین حالا معلوم است که دور دوم انتخابات شاید با چالش های بیشتر نسبت به دور اول رو برو باشد مثل انجام حملات انتحاری درشهر و ولایات خود دال بر این واقعیت است .
امرخیل گفت، نباید نیروهای امنیتی از دستاوردهای شان در دور اول مغرور شوند و بربعضی از مسایل امنیتی پشت پا بزنندومشکلات را نادیده بگیرند ، از قبل باید برنامه دشمن راکشف نمایند و براساس آن آماده گی داشته باشند  و همچنان تیم های موفق امنیتی دور اول تشخیص ، تشویق و درمحلات آسیب پذیرجابجا شوند.
نجیب الله دانش معاون دفتر سخنگوی وزارت امور داخله دراین رابطه به خبرنگار آژانس باختر گفت ، بررسی های تازه امنیتی خلا ها را مشخص ساخته است و ما با تدابیر تازه وارد عمل میشویم .
برنامه های تامین امنیت ویژه برای پروسه انتخابات از شب گذشته آغاز شده است.
نیروهای امنیتی آماده گی کامل دارند ، جای نگرانی نیست درکل تمام نیروهای امنیتی شامل این  برنامه میباشند.
برنامه های امنیتی در دور دوم ویژه گی های خاص نسبت به دور اول دارد .
برنامه گذاری های تازه نظر به چالش ها اتخاذ گردیده است موارد تهدید معلوم است و در هر تهدید دشمن برنامه خاص طرح شده است که این  برنامه هاجامع و فراگیر و مصئونیت مردم را در انتخابات تضمین می کند.
درهمین حال مسوولان بلندپایه در وزارت دفاع ملی نیز از آماده گی های اردوی ملی برای تطبیق برنامه های امنیتی درروز برگزاری انتخابات سخن گفته اند.
جنرال زلمی ویسا قوماندان قول اردوی شاهین میگوید که عملیات تصفیوی در نه ولایت شمال انجام شده است و تهدید های امنیتی به شدت کاهش یافته است. جنرال شریف یفتلی قوماندان قول اردوی تندر نیز از تدابیر امنیتی  یاد می کنند و از آماده گی نیروهای اردوی ملی برای تامین امنیت پروسه انتخابات سخن گفته است .
گفته شده که اردوی ملی به عنوان حمایت کننده پولیس درروز انتخابات عمل میکند.
وزارت دفاع ملی نقاط آسیب پذیر را در سطح کشور تثبیت نموده  واردوی ملی از زمین و هوا براوضاع نظارت خواهد داشت.
شهروندان کابل ازگفته های مسوولان استقبال میکنند و خواستار تحقق آن درساحه عمل اند.  

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا