سیاستاخبارتکنالوژی

محمداشرف غنی: استراتیژی دیجیتالی باید به زودی ترتیب شود

کابل /8 دلو/ باختر

محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان امروز، در نشستی با فارغان جدید پوهنتون تخنیکی برلین، شماری از استادان واعضای تیم تخنیکی در رابطه به دیجیتال سازی، اشتراک و سخنرانی کرد.

ابتدا فارغان جدید پوهنتون تخنیکی برلین با ارائه معلومات در رابطه به تیزس ها و پروژه های تحقیقی شان، پیشنهاد های خود  را در بخش های مختلف با رییس جمهوری شریک کردند.

رییس جمهوری پس از استماع معلومات و پیشنهادهای  آنان، گفت که هدف ما ایکوسیستم به هم پیوسته دیجیتالی است. سیستم دیجیتالی در زمان شیوع ویروس کرونا، مسیر ده ساله را طی کرده است و کشورهایی که از دیجیتال سازی عقب مانده اند، به سختی آن را جبران خواهند کرد.

رییس جمهوری گفت که بعد از این ارتباطات فزیکی به مراتب کمتر خواهد شد و افغانستان آماده دیجیتال شدن است و در این بخش باید گام های اساسی برداشته شود. زنجیره های موجود ایکوسیستم در افغانستان شکسته شده است  و با بخش های مختلف آن وصل نیست.

وی افزود که سیستم های جداگانه در هر وزارت باید تحلیل و بدیل آن پیشنهاد شود تا پلت فارم وصل شدۀ ملی به میان آید.

رییس جمهوری از اشتراک کنندگان جلسه خواست که در قسمت عواید، زیربنا، گمرکات، سکتور خصوصی و سایر بخش ها، مشکلات موجود را به گونه اساسی تعریف و راه حل مناسب برای آن جستجو کنند. برای آن، نقشه راه واضح و هدفمند ضرورت است.

وی افزود که بخش های مالی و اداری، گمرکات، میدان های هوایی و مدیریت خط آهن و سایر بخش ها باید دیجیتالی شوند و به زودترین فرصت ممکن باید استراتیژی دیجیتالی ترتیب شود.

سپس احمد مسعود لطیف معین پلان و پالیسی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی مشکلات را در مورد بست های خالی ریاست ها، موجودیت اداره های موازی در بخش سیستم ها وسایر مشکلات یاد آوری کرد و پیشنهاد خودرا در مورد تغییرات اساسی در وزارت متذکره، بیان کرد.

بعدا رفیع الله مهمند استاد پوهنتون کابل در کنار آنکه در مورد کارکردها، دستآوردها و مشکلات تیم تخنیکی معلومات ارائه کرد، خواهان استقلالیت مالی و حمایت دولت از آنان شد.

عطالله نصیب رییس واحد تسهیل سرمایه گذاری ادارۀ امور صحبت کرد و فارغان جدید پوهنتون تخنیکی برلین را سرمایه بزرگ معنوی کشور خواند و پیشنهاداتش را در عرصه های جدا سازی بحث های دیجیتالی مایکرو و ماکرو، ایجاد مرکزیت و کار نمودن زیر یک چتر مطرح کرد.

رییس جمهوری در جمع بندی بحث ها و پیشنهادها به رییس واحد تسهیل سرمایه گذاری به منظور حل مشکلات دیجیتال سازی در ریاست جمهوری هدایت داد که جلسه های پیهم را در این خصوص برگزار کنید.

محمد اشرف غنی گفت مشکلات بست های خالی ریاست های وزارت مخابرات به گونه اساسی حل شود. وی افزود که روند دسترسی به معلومات باید بیشتر و آسان شود، میان مرکز و ولایات پراکندگی از میان برداشته شود و سیستم باید قابل پیشبینی است.

رییس جمهوری در اخیر سخنانش از تیم تخنیکی خواست که به خاطر استفاده از ظرفیت های موجود، طرح خود را شریک کنند که در جاهای مربوط زمینه برای آنان فراهم شود و ظرفیت اداره تفتیش باید بلند برده شود. وی افزود که وضعیت کنونی پوهنتون ها و مکاتب به گونه اساسی تغییر یابد و در مطابقت به بازار کار و نیازمندی ها عیار شود. مجیب

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا