اخبارفرهنگ

رییس کتابخانه های عامه: درراستای عصری سازی وغنامندی کتابخانۀ عامه می کوشیم  

کابل/ 27 حمل / باختر

قاری عبیدالله حنیف؛ رییس کتابخانه های عامه، می گوید که درراستای عصری سازی وغنامندی کتابخانه عامه، به منظور ایجاد سهولت های لازم به مراجعۀ کنندگان، تلاش دارند.

رییس کتابخانه های عامه، دراین رابطه به خبرنگار آژانس باخترگفت: پس از پیروزی امارت اسلامی، درراستای بهبود وضعیت کتابخانۀ عامه، به منظورعرضه خدمات بهتر برای مراجعۀ کنندگان وترمیم ساختمان آن اقدام صورت گرفته است که این تلاش بسنده نبوده و ایجاب می کند که برای یک کتابخانه عصری، ساختمان معیاری در ساحۀ وسعی با سهولت های لازم، درنظرگرفته شود.

او افزود: متاسفانه درنظام گذشته دربخش فرهنگی به ویژه کتاخانه های عامه چندان توجهی صورت نگرفته است، ساختمان کتابخانۀعامه بسیار سابقه است ودرساحۀ کوچک قراردارد ومکان مناسب برای کتابخانه نیست .

قاری حنیف خاطرنشان کرد: تلاش به خاطرعصری سازی وغنامندی کتابخانۀ عامه ادامه دارد و به این منظور به یاری شماری ازموسسات همکار، روی برنامۀ مشترکی کار می کنیم تا بتوانیم کتابخانۀعامه را با سیستم عصری مجهز کنیم و یک کتابخانۀ برقی و انترنتی بهترداشته باشیم

وی اضافه کرد: درنظرداریم که کلکسیون های مجله ها، نشریه ها و شماری ازداشته های کتابخانۀ عامه دیجیتال شود و یک سیستم دیتا بیس و ویب سایت ایجاد کنیم که ازاین طریق داشته های کتابخانۀ عامه درهر نقطۀ کشورقابل دسترس به علاقمندان باشد.

رییس کتابخانه های عامه، گفت که تلاش می کنند یک مرکز انترنت نیز در کتابخانۀ عامه ایجاد شود که ازاین طریق نیزداشته های این نهاد به دسترس علاقمندان قراربگیرد .

به گفتۀ وی، فعالیت شبکه های اجتماعی انترنتی و کارگیری بیش ازحد از این شبکه ها، فرهنگ مطالعه وکتاب خوانی را در کشورکم رنگ کرده است واین امر باعث شده است که شمارمراجعه کنندگان به کتابخانه عامه، کاهش یابد .

رییس کتابخانه های عامه، گفت: اگرما بخواهیم فرهنگ کتاب خوانی و مطالعه را رشد بدهیم، درگام نخست باید به عصری سازی کتابخانه ها و فراهم کردن سهولت های لازم برای علاقمندان کتاب و مطالعه، توجه صورت بگیرد.

 او، خاطرنشان کرد که همچنان ازطریق برگزاری برنامه های فرهنگی، سمینارها و نمایشگاه های کتاب، می توان زمینه سازی کرد که مردم و به ویژه جوانان به کتاب و مطالعه رو آورند.

قاری حنیف، بیان کرد: یگانه راه که باعث پیشرفت و ترقی کشور و همچنان رفاه وآسایش مردم می شود، راه مطالعۀ کتاب و کسب علم و دانش است .

رییس کتابخانه های عامه گفت که در شش ماه گذشته، شماری ازنمایندگی های کتابخانۀ عامه درکابل فعال شده است و به منظورارتقای ظرفیت کارمندان کتابخانۀ عامه، برنامه های آموزشی مسلکی برگزارشده است .

همچنان موسسه یحیی وردک 2 هزار و200 جلد کتاب و موسسۀ حمیده برمکی 3 هزار500 جلد کتاب، با کتابخانۀ عامه کمک کرده اند.

وی، علاوه کرد که ازجملۀ این کتاب ها، صد ها جلد آن به کتابخانه های ولایت ها توزیع شده است که ازاین میان 213 جلد به کتابخانۀ پکتیکا، 346 جلد به ننگرهار، 218 جلد به قندهار و بیش از200 جلد به کتابخانۀ پکتیا انتقال شده است.

به همین ترتیب، صدها جلد کتاب دیگر آمادۀ انتقال به کتابخانه های ولایت های زابل، غزنی، فراه و خوست است .

به گفتۀ وی، درمجموع دربخش ها یا تالارهای مطالعات عمومی، افغانستان شناسی، ادبیات، جراید ومجله ها، اطفال، توزیع و ریفرنس کتابخانۀ عامه، بیش از80 هزارجلد کتاب بخش های گوناگون به زبان های مختلف، دراختیارمراجعه کنندگان قراردارد.

گفتی است که کتابخانه عامه پس از یکجا شدن کتابخانه های معارف و وزارت اطلاعات وفرهنگ، درسال 1345 خورشیدی، ایجاد شد واکنون درسطح کشور96 کتابخانه دارد که ازاین جمله 11 کتابخانه درشهرکابل و ولسوالی های ولایت کابل فعالیت دارد.

باختر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا