آموزش

عزیزالله رویش نامزد جایزهء جهانی معلم ، شد

کابل باختر25 دلو
معلم عزیزالله  رویش ، بنیان گذارلیسه عالی معرفت ، ازسوی نهاد جهانی ( ورکی  ) درجمله ده معلم برترجهان انتخاب و نامزد جایزۀ جهانی معلم گردیده است .
به گزارش آژانس باختر: جایزۀ جهانی معلم که هزینۀ با ارزش مادی و معنوی دارد و مثل جایزه نوبل اهمیت دارد و جایزه نقدی  آن یک میلیون دالر است، از سوی نهاد جهانی ورکی  هر سال برای برترین معلم جهان داده میشود و این جایزه، برای تقدیر از معلمانی در سطح جهان اختصاص میابد  که در شرایط سخت در عرصۀ آموزش و پرورش‌ بیشترین تاثیرگذاری را داشته‌اند.
هر سال هزارها  معلم از سراسر جهان به خاطردریافت این جایزه نامزد می‌شوند و  امسال‌، معلم عزیز رویش، بنیان‌گذار لیسه‌ عالی معرفت افغانستان نیز نامزد این جایزه است.
وی  در جمع ده معلم برتر جهان قرار گرفته وقرار است برندۀ نهایی این جایزه به تاریخ شانزدهم مارچ 2015‌ اعلام شود ودر این مسابقه از سراسر جهان 50 هزار معلم شرکت کرده بودند.
معلم رویش درمورد این که چگونه دراین مسابقه جهانی راه یافت ، به رسانه ها گفته است :  یکی از دوستانم که یک امریکایی بود واز محصلان پوهنتون یل بود و با قصه و سرگذشت معلمی من آشنایی داشت، همزمان با دورۀ حضور من در پوهنتون یل در سال 2010، در این پوهنتون تحصیل میکرد.
همچنان  گاه ناگاه با هم ارتباطی داشتیم و از قصه و احوال هم باخبر میشدیم،  او لینک ویب‌ سایت جایزۀ معلم جهانی را که از سوی مؤسسه‌ای به نام ویرکی جیمز فوندیشن مدیریت می‌شد، برایم فرستاد و پیشنهاد کرد که برای اشتراک در این مسابقه، اقدام کنم.
رویش درمورد این که چگونه  توجه داوران را جلب کرد، خاطرنشان ساخته است:
تجربه و دست‌آوردهای معلمی من شاید با معیارهای مرسوم آموزش و پرورش در جهان کنونی برابر نباشد اما اثرات رای که به عنوان معلم طی کرده‌ام، قصه‌ام را به یک داستان واقعی تبدیل کرده است.
من تنها تا صنف پنجم ابتدایی از آموزش رسمی در مکتب بهره ‌مند شدم،  در کودکی به دنیای مهاجرت و آوارگی افتادم در خردسالی یکی از کسانی شدم که در بنیانگذاری پنج مکتب در ولسوالی جغتوی ولایت غزنی سهم گرفتم و به رغم تهدید طیاره های شکاری اتحاد شوروی، از مسیر کوه‌ پایه‌های دشوارگذر پکتیکا و پکتیا، لوازم و امکانات درسی این مکتب‌ها را از پاکستان تا غزنی انتقال می‌دادم.
وی گفت که  از ثمرۀ این مکاتب، در جریان زمان، هزاران نفر کادر آموزش دیده در عرصه‌های گوناگون وارد جامعه شدند و در دوران طالبان، در شرایط نامساعد مهاجرت و آوارگی، از پایه‌گذاران آموزش‌های مدنی معرفی شدم و این تجربه را به همراهی دوستانم در لیسۀ عالی معرفت با یک نگاه درازمدت آموزشی ادامه دادم. معرفت راهش را با کمتر از چهل دانش‌آموز و چند معلم تازه‌ کار و امکانات محدود، در یک جامعۀ عقب ‌مانده و سنتی، با فقر کمرشکن و شرایط دشوار و آسیب‌زدۀ پس از جنگ، تا درون صدها خانه در کابل باز کرد و هزاران نفر از این مکان آموزشی امید به زندگی و اثربخشی در جهان را تجربه کردند.
همینگونه سایت جایزۀ معلم جهان در مورد عزیز رویش نوشته است: مانع‌های بی شماری فراراه باسوادی عزیز رویش و مهاجران افغان قرار داشتند و وی توانست در برابر این مانع‌ها یکی پس از دیگری فایق آید. عزیز رویش در سال 1994م‌ برای بار دوم به پاکستان فرار کرد و در این سفر برای مهاجران افغان مقیم پاکستان، تهداب لیسۀ معرفت را گذاشت. پس از سقوط طالبان در سال 2001م‌، دوباره به کابل برگشت و لیسۀ معرفت را به کابل آورد.
وی می‌دانست که بازسازی افغانستان نیاز به تقویت زنان و نظام آموزشی دارد. وی برای کمک به این روند، نظام آموزشی با تمرکز به تقویت زنان و آموزش مدنی را آغاز کرد.
عزیزالله رویش در سال 1389 به برنامۀ همراهان جهانی پوهنتون یل راه یافت و یادداشت‌های (یک‌صد و نوزده روز) را نوشت و در سال 1390 از طریق فیلوشیپ بنیاد ملی دموکراسی به واشنگتن رفت و کتاب ( بگذار نفس بکشم) را نوشت.
گفتنی است که برندۀ نهایی جایزۀ جهانی معلم برتر به تاریخ شانزدهم مارچ 2015 در دبی اعلان خواهد شد.
کبیرحقمل سخنگوی وزارت معارف درکنار قدردانی از کارکرد های عزیزالله رویش بنیانگذارلیسه خصوصی معرفت ، خاطرنشان ساخت که  این لیسه یکی از لیسه های خوب درکشوربوده ووزارت معارف ازرقابت سالم واشتراک معلمان و شاگردان افغان در رقابت های جهانی که برای کشور افتخارکسب مینمایند ، حمایت و استقبال مینماید .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا