انتخابات

زهره بیان شینواری : بعضی از شکایت‌های ثبت‌شده، بی‌اساس و بی‌بنیاد است

کابل/ 15 جدی / باختر
کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی ازمیان ۱۶۵۰۰ شکایت ثبت شده ازسوی تکت های انتخاباتی ، ۱۲۵۷۸ شکایت معتبر شناخته شده است .
  به گزارش خبرنگارآژانس باختر زهره بیان شینواری رییس کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی که امروز در یک نشست خبری در کابل سخن می گفت اظهار داشت: کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی ۱۶۵۰۰ شکایت را ثبت  کرده است که از این میان  دسته‌ انتخاباتی ثبات و همگرایی ۵۵۶۴ مورد شکایت، دسته‌ انتخاباتی صلح و عدالت اسلامی ۳۷۱۱ شکایت، دسته‌ انتخاباتی دولت‌ساز ۳۳۰۲ مورد شکایت و دسته‌ انتخاباتی امنیت و عدالت، یک مورد شکایت ثبت کرده است.
شینواری تاکید کرد که بررسی شکایت های ثبت شده در ۳۴ ولایت ادامه دارد که تاکنون ۱۴۷۶۰ شکایت در۳۱ ولایت مرحله دسته بندی ان پایان یافته است که درشماری از ولایت‌ها، کار تصمیم‌گیری روی شکایت‌های ثبت شده آغاز شده است.
به گفته شینواری ،بر بنیاد طرزالعمل کمیسیون شکایات انتخاباتی، پس از تصنیف شکایت‌ها، مراحل بررسی، تحلیل، تدقیق، فیصله، ابلاغ و تطبیق است که کار روی مراحل بعدی در دفاتر ولایتی و مرکزی این کمیسیون به شدت جریان دارد.
شینواری تصریح کرد که این نهاد تلاش دارد تا مطابق تقویم انتخابات یعنی در۱۵ روز و سه روز استیناف خواهی تمام مراحل رسیدگی به شکایت های انتخاباتی را  تکمیل کند  وفیصله این کمیسیون به کمیسیون مستقل  انتخابات سپرده شود .
این درحالیست که برخی ازنهاد های انتخاباتی گفته اند که نظربه بررسی های کمیسیون شکایات انتخاباتی ،انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم خواهد رفت ویا این نهاد قادر نیست که الی تاریخ تعیین شده به شکایات رسیدگی کند .
اما رییس کمیسیون رسیدگی به شکایات  انتخاباتی تاکید دارد که هنوزدور است که درباره تغییر درنتیجه ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری پیش داوری کنیم زیرا ما مصمم هستیم که زمان تعیین شده را ضایع نکنیم وتمام مراحل قانونی را برای رسیدگی به شکایت های انتخاباتی تکمیل کنیم و نیز عدالت و شفافیت را قربانی سرعت نکنیم زیرا بعضی از شکایت‌های ثبت‌شده، بی‌اساس و بی‌بنیاد است و بعضی از شکایت‌ها تأثیرگذار است.
به  گفته شینواری ٬ روند رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی، ممکن است یک تا دو روز بیشتر  از زمان تعیین شده ، طول بکشد.
محمدقاسم الیاسی سخنگوی کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی دراین نشست خبری تاکید کرد که روند بررسی شکایات در شش ولایت، تا پایان امشب تکمیل خواهد شد.
بربنیاد آمارهای کمیسیون رسید‌گی به شکایت‌های انتخاباتی، از میان ۱۴ هزار و ۷۶۰ شکایتی که در ۳۱ ولایت بررسی شده‌اند، ۳۰۱۱ شکایت آن جرم‌های انتخاباتی، ۴۲۴۸ شکایت تخلف‌های انتخاباتی، ۱۳۷۱شکایت تخطی‌های انتخاباتی و ۶۶۷۹ شکایت تفاوت آرای بایومتریک با برگه‌های نتایج رأی‌دهی استند. جاوید روشان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا