سیاست

رئیس جمهوری: عاشورا فرصتی برای تحکیم وحدت ملی، اخوت اسلامی و فرهنگ همدیگر پذیری است

کابل / ۲ سنبله / باختر

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان عصر امروزدر نشستی با علمای شیعۀ افغانستان در خصوص تدابیر بهتر امنیتی به خاطر دهۀ محرم و برگزاری مراسم عاشورا، صحبت کرد.

در این نشست که در ارگ انجام شد، در آن معاون دوم رئیس جمهور، مشاور امنیت ملی، مسوولان نهادهای امنیتی و دفاعی، رئیس دفتر مقام عالی ریاست جمهوری، سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ، اعضای شورای علمای تشیع وشماری ازعلمای اهل تسنن نیز حضور داشتند.

ابتدا استاد اکبری عضو شورای علمای اهل تشیع و شورای تنظیم امور دینی صحبت کرد و از توجه رئیس جمهور به خاطر برگزاری بهتر مراسم عاشورا، تشکرکردو گفت که به اساس پیشنهاد شورای علما، شورای عالی تنظیم امور دینی تاسیس شدکه در همکاری با سایر نهادها، مراسم عاشورای حسینی را در فضای امن و آرامش برگزارکند.

وی افزود که مراسم عاشورا باید به گونه یی برگزار شود که در جهت تحکیم پایه های اخوت اسلامی و وحدت ملی ممد واقع شود. اکبری گفت که شورای تنظیم امور دینی، جلسات مختلف را برگزار کرده است و پس از مفاهمه، سفارش های خویش را تحت عنوان "منشور عاشورایی" ترتیب و توزیع کرده است. وی اضافه کرد که اتخاذ تدابیر امنیتی مراسم عاشورا در اولویت قرار دارد و بنابر هدایت رئیس جمهوری به نهادهای امنیتی و دفاعی و با همکاری مردم، مراسم متذکره در فضای امن برگزار خواهد شد.

استاد اکبری به روح مولوی قیام الدین کشاف رئیس پیشین شورای سرتاسری علمای افغانستان اتحاف دعا کرد و گفت که امسال تدابیر صحی در مراسم عاشورا باید مورد توجه قرار گیرد و سفارش های وزارت صحت عامه به خاطر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، مدنظر گرفته شود.

سپس محمد اسلم شیوا عضو کمیسیون امنیتی مساجد صحبت کردو گفت که تجلیل و گرامی داشت از مناسبت های اسلامی و مذهبی درطول تاریخ از ارزش های دینی و اسلامی بوده است.

وی با بیان این که باید ما به عاشورا به عنوان یک فرصت بنگریم، گفت که کمیسیون عالی هماهنگی مراسم امور دینی در طی چهار سال گذشته، شب و روز در خدمت مراکز دینی و مذهبی قرار دارد و با تیم امنیتی کابل از نزدیک در تماس بوده است وبرنامه ها و طرح های امنیتی خویش را با نهادهای امنیتی ارائه کرده است.

محمد اسلم شیوا گفت که پلان امنیتی مساجد، تکایا و عزاداران در ۲۳ ماده تهیه شده است وبا توزیع منشور عاشورایی، توصیه های صحی به خاطر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تهیه شده است و دراختیار همه قرار گرفته است.

بعداً سترپاسوال عبدالصبور قانع معین ارشد امنیتی وزارت امور داخله صحبت کردو گفت: درده روز گذشته پنج مجلس با کمیسیون عالی هماهنگی مراسم امور دینی داشتیم و نظریات و پیشنهاد های آنان را شامل پلان امنیتی کردیم.

وی افزود که پلان امنیتی مراسم دهۀ محرم و عاشورا منظور شده است و رسماً به نهادهای مربوط در مرکز و ولایات فرستاده شده است.

رئیس جمهوری پس از  استماع صحبت های متذکره،با اتحاف دعا به روح مولوی قیام الدین کشاف وبیان تسلیت به تمام مسلمان جهان، عزاداران شیعه و سنی و به ویژه پیروان مذهب جعفریه به خاطر فرارسیدن عاشورای حسینی، گفت که محرم فرصت بزرگی است که مسلمانان در آن تجدید عهدمی کنند و تجلیل ازمراسم کربلا دردل هرمسلمان دوامدار است.

وی افزود: عاشورا فرصتی برای تحکیم وحدت ملی، اخوت اسلامی، فرهنگ همدیگر پذیری وحسن اتفاق است. امام حسین(رض) برای اصلاح، پرچم بلند کرده بود و ضرورت اصلاح در جوامع اسلامی دوامداراست.

رئیس جمهور گفت: احساسات ما باید در چوکات عقل و شریعت بیاید و جوانان باید این را درک کنند که تمام مردم ما در روز عاشورا عزاداراستند.

محمد اشرف غنی، همکاری مردم در تامین امنیت را مهم خواندو گفت که نارسایی ها به گونۀ واضح بررسی شود و همکاری دوجانبه باید صورت گیرد. وی افزود که کار کمیسیون عالی هماهنگی مراسم امور دینی ده روزه نیست، بلکه ۱۲ ماهه است.

وی تصریح کرد که بر پیشنهاد های تان مشاور امنیت ملی و مسوولان بخش امنیتی بحث کرده اند و باید عملی شود و برای تمام نهاد های امنیتی، تامین امنیت مراسم عاشورا در اولویت قرار دارد و باید مرکز سوق و قومنده فعال باشد.

رئیس جمهور همچنان از قربانی های دوامدار نیروهای امنیتی و دفاعی یادآوری کرد و برای شهدا بهشت برین آرزوکرد. وی تاکید کرد که عیادت از مجروحان نهادهای امنیتی و توجه به خانواده های شهدا باید به یک رسم تبدیل شود.

 محمد اشرف غنی رییس جمهوری،گفت که در این شرایط حسن همبستگی، درد مشترک و رسیدگی به فقرا از موضوعات مهم است و رسالت حضرت زینب در تاریخ ثبت است و باید به نقش سازندۀ زنان در این مراسم تاکید صورت گیرد.

وی تصریح کرد که احساسات جوانان ما باید جهت داده شود و امروز افغانستان نمونۀ همزیستی دو مذهب بزرگ اسلامی است.

رئیس جمهور تاکید کرد: امسال یکی از اهداف مهم ما این است که فاصله میان مسجد و مکتب و فاصله بین مدرسه و پوهنتون را از بین ببریم، این یک شعار نیست، بلکه یک هدف واضح است.

رئیس جمهوری در اخیر سخنانش گفت: در قسمت پیشنهاد های تان توجه صورت می گیرد و امیدوارم که مراسم عزاداری عاشورای حسینی در فضای امن برگزار

شود.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا