اخبارگزارش ها

سرمایه های ملی ورفتار ویران ‌گرانۀ طالبان

کابل/ ۲۸  دلو/ باختر

هفتۀ گدشته چهار نگهبان خط آهن  خواف – هرات با ماین گذاری طالبان کشته شدند٬ این خط آهن تازه افتتاح شده است و می تواند آغاز یک زیر بنای جدید در اقتصاد شکنندۀ افغانستان باشد٬ مگر دید طالبان در بارۀ آن یک دید ویران گرانه است.

گزارشگرآژانس باخترمی نگارد؛ در جریان بیست سال گذشته با وجود نارسایی و مشکلاتی که در بخش های اقتصادی و عمرانی وجود داشته است٬ کار هایی هم برای عمران و بازسازی افغانستان شده است که هر کدام آن ارزش خود را دارد و هر کدام آن با بقا و توسعۀ سیاسی٬ اجتماعی و اقتصادی افغانستان پیوند دارد.

یکی از شرایط مردم افغانستان در روند صلح٬ حفظ ارزش ها و دستآورد هایی است که در طول بیست سال گذشته مردم افغانستان ۤبه آن دست یافته اند٬ قانون اساسی٬ نظام جمهوری٬ ایجاد ارتش و نهاد های دیگر امنیتی و کشفی٬ آزادی رسانه ها وآزادی بیان٬ احداث و ساخت هزاران کیلومتر سرک٬ ساخت صد ها ساختمان جدید برای مکاتب … و تازه ترین مورد ایجاد خط آهن در بخش هایی از کشور است در حالی که در میان کشور های منطقه یگانه کشوری که فاقد خط آهن است٬ افغانستان است٬ مگر دید طالبان نسبت به این دستآورد که ملی و همگانی است پر از تحجر و ویران کننده بوده است.

دید طالبان در برابر ارتش و نهاد های ملی دفاعی و امنیتی٬ یک دید ضعیف است و بدون شک  اگر طالبان بار دیگر بر نظام و سیاست در افغانستان مسلط شوند اولین کار شان تخریب  وریشه کن کردن همین نهاد ها است٬ برخورد طالبان با ساخت و ساز عمرانی هم معلوم است٬ این گروه در جریان سال های پسین٬ ده ها مکتب و نهاد تعلیمی و تحصیلی را یا آتش زده اند و یا هم با شیوه های دیگر تخریب کرده اند٬ هزاران کیلومتر جاده  را به خصوص شاهراه ها را با ماین گذاری و یا هم با تراکتور و بلدوزر تخریب کرده اند٬ به تاسیسات صحی هم دید متحجرانه داشته اند٬ دیدیم که نه تنها شفاخانه و کلنیک را آماج قرار دادند بل بر داکتر و نرس که بدون ملاحظات سیاسی و قومی فقط در خدمت انسان اند آتش گشودند و کشتند٬ به تازگی شمار زیادی از کلنیک ها و مراکز در سمنگان به تهدید این گروه فعالیت شان را متوقف کرده اند٬ و در بدخشان داکتر و کار کنان صحی دیگر٬ هشدار دریافت کرده اند اگر منسوبان امنیتی را مداوا و یا تداوی کنند٬ هدف قرار می گیرند و با کشتن نگهبانان خط آهن خواف – هرات، نشان دادند که دشمن زیربناها  در کشور اند٬ خط آهنی که برای مردم محصور افغانستان امید بخشید که دور از تهدید و برنامه های اخلال گرانه پاکستان می توانند به مسیر های تازۀ ترانزیتی دست پیدا کنند٬طالبان با بمب گذاری در مسیر این خط٬ در حقیقت بار دیگر به منافع دراز مدت پاکستان در افغانستان که ویرانی بخشی از آن است لبیک گفتند٬ در حالی که در مناطق تحت کنترول شان از مکتب٬ عمران و بازسازی خبری نیست.

برخورد طالبان با سرمایه های ملی بار دیگر ثابت کرد که طالبان با گذشتۀ شان وداع نگفته اند و هیچ فرقی میان طالب امروز و طالب بیست سال پیش وجود ندارد و این گروه همچنان مانع بر سر راه افغانستان در رسیدن ترقی و پیشرفت است.

مشکل در این است که طالبان هر کار و حرکت شان را با دساتیر دینی و یا هم شرعی همخوانی می دهند٬ در حالی که اسلام به عنوان دین اعتدال بر پیشرفت بشر و شگوفایی تاکید دارد  و آموختن علم و دانش را یک اصل در زندگی بشری می داند٬ برعکس طالبان در سایۀ شعار های ظاهرا اسلامی در پی بردن افغانستان به دورۀ حجر اند٬ ورنه تخریب پل و پلچک٬ تخریب خط آهن و مکتب ٬ کشتار معلم و داکتر… چه معنا و مفهومی دارد؟

جواب واضح است طالبان در سایۀ شعار های اسلامی٬ در پی ویرانگری برای مقاصد بیگانگان ودر گرو قرار دادن افغانستان به کشور هایی همسایه به خصوص پاکستان اند.

زیرا سیاست پاکستان در برابر افغانستان درطول 70 سال واندی عمر این کشور٬ تخریب اقتصاد افغانستان بوده است و حالا طالبان محرک و همکار خوب در عملی کردن این رویا برای آن کشور اند٬طالبانی که میانۀ خوبی با عمران و ترقی٬ ساخت و ساز ندارند٬ ابزار خوبی برای پاکستان  اند.

عتیق الله امر خیل آگاه امور سیاسی و کار شناس امور نظامی به این باور است که یک بخش جنگ افغانستان جنگ اقتصادی است وکشور هایی که رشد اقتصادی وخود کفایی افغانستان را در ورشکست شدن اقتصاد خود می بینند هرگز نمی گذارند که در افغانستان صلح برقرار شود.

امرخیل می گوید :اهدافی را که طالبان نشانه می گیرند از سوی پاکستان مشخص می شود چنانچه احداث خطوط آهن وباز شدن راه تجارتی به کشور های اروپایی خواب را از چشمان حکومت پاکستان ربوده است.

به همین شکل رشد وتوسعۀ مراکز صحی در افغانستان سبب می شود که شفاخانه های پاکستان که بخش بزرگی از عایدات شان را از تداوی مریضان افغان به دست می آورند از دست دهند.

پس پاکستان وارد یک جنگ اقتصادی با افغانستان شده است که زیان های بدتر از دیگر جنگ ها در برابر افغانستان دارد و با تاسف طالبان در جامۀ افغانی و با شعار های اسلامی٬ ابزار این جنگ اند . تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا