سیاستاخباراقتصاد

سرپرست وزارت احیا وانکشاف دهات: این وزارت بودجۀ انکشافی خود را  صد درصد  مصرف کرده است

کابل/4دلو/باختر

وزارت احیا وانکشاف دهات می گوید که در سال مالی ۱۳۹۹خورشیدی، مجموع بودجه‌ انکشافی‌اش که بیشتر از ۳۰ میلیارد و۵۰۱ میلیون افغانی است ، صد درصد به مصرف رسانده است.

مجیب الرحمان کریمی، سرپرست وزارت احیا و انکشاف دهات که امروز در برنامۀ حسابدهی دولت به ملت در مرکز رسانه های حکومت گزارش می داد، گفت:  اعمار۳۹۶ کیلومترسرک‌های روستایی، ایجاد ۷۷۸ مترپل ها و حفظ ومراقبت ۵۰۰ کیلومترسرک‌های روستایی، بسیج کردن ۲۱۳ شوراهای انکشافی قریه ها، تمویل ۱۱۰۰ شوراهای انکشافی، ایجاد ۲۰۰ شورای کوچی، اعمار۳۰۰۰ پروژۀ انکشافی، ایجاد ۵۰۰ بانک غذایی، احداث ۱۲۵ شبکه آب‌رسانی و اعمار۵۴۲ مترکاریز از دست آوردهای مهم این وزارت درسال مالی۹۹ است.

کریمی گفت که بودجه انکشافی سال مالی 1399 که بالغ به نوزده ملیارد وسه صدونودو هفت میلیون و نوصد سی و پنج هزار و دو صد هژده افغانی می شود از طریق برنامۀ میثاق شهروندی در ۳۴ کشور تطبیق می شود که  شامل راه سازی روستایی، برنامۀ انسجام ساحوی، برنامۀ انرژی پایدار، برنامه توان‌مندی اقتصادی زنان روستایی، پروژه انکشاف همه جانبه منابع آبی، پروژه انکشاف امورکوچی‌ها و پروژه تقویت و ترویج صنعت قالین بافی برای مهاجران است که در ولایت‌های مختلف کشور تطبیق شده است.

سرپرست وزارت احیأ و انکشاف دهات تصریح کرد که تطبیق این برنامه‌ها بر زند‌گی روستانشینان تاثیرات اقتصادی و اجتماعی موثر داشته است  که از جمله می‌توان به ایجاد فرصت کاری برای هزاران شهروند کشور در جریان تطبیق پروژه‌های سرک سازی اشاره کرد.همچنان، روستانشینان نیز با عملی شدن پروژه‌های راه سازی به سهولت‌های بیشتر و هزینه کمتر در جهت انتقال و فروش محصولات زراعتی شان به مرکز و انتقال مواد مورد نیاز شان از مرکز به روستاها دست یافتند.

او، در راستای مبارزه با فساد اداری در وزارت احیا و انکشاف دهات اشاره کرد و افزود: سیستم ها در بخش های مختلف ایجاد شده است که می‌توان از ایجاد سیستم منظم نظارتی و گزارش‌دهی، به کارگیری سیستم کنترول داخلی برای طی مراحل اسناد و به کار گیری منابع مالی، ایجاد سیستم رد یابی اسناد در داخل وزارت و ایجاد مرکزمعلومات روستایی یاد کرد که این سیستم‌ها تلاش موثر درراستای مبارزه با فساد در این وزارت به حساب می آید.

سرپرست وزارت احیا وانکشاف دهات از برنامه‌های اداره‌اش درسال مالی آینده معلومات داد وگفت: تکمیل ۶۰۰۰ پروژه انکشافی و تمویل ۶۲۰۰ پروژه انکشافی در سطح کشور، اعمار و احداث ۸۷۵۰۰ متردیوار و اعمار ۱۱۲۲۰ عدد مبرز، توزیع ۲۳۹۴۷ پنل خورشیدی، اعمار ۴۳۶ شبکۀ آبرسانی، حفاری ۷۰۶ حلقه چاه آب اشامیدنی و اعمار و تحکیم کاری ۱۱۵۳۳۷ (یک  صد و پانزده  هزار سه صد و سی وهفت) مترکانال، از برنامه‌های این وزارت در سال آینده خواهد بود. زیوری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا