اخبارجهان

سعودی «بارورسازی ابرها» به‌روش سازگار با محیط زیست را آغاز کرد

منابع خارجی، ۸ ثور، باختر
مرکز هواشناسی سعودی، از آغاز عملیات برنامه بارورسازی ابرهای مصنوعی با انجام نخستین پروازها بر فراز مناطق ریاض، القصیم و حائل به‌عنوان بخشی از مرحله اول این برنامه، خبر داد.
آژانس باختر به نقل از روزنامه الشرق الاوسط خبر می دهد که اخیراً این برنامه به تصویب هیئت دولت سعودی رسیده است.
گزارش حاکیست هدف این برنامه دستیابی به 6 مقصداست که عبارتند از: «افزایش میزان بارندگی سالانه میان 10 تا 20 درصد، کمک به افزایش سازگاری با تغییرات اقلیمی، کاهش بیابان‌زایی، تحقق اهداف ابتکار «سعودی سبز» با افزایش پوشش گیاهی، انتقال دانش و فناوری و تربیت کادر ملی، پشتیبانی از تحقیقات فیزیک ابرها، شناسایی عناصر جوی در طبقات بالای اتمسفر و پشتیبانی از هشدار زودهنگام طوفان‌ ریزگردها».

بر اساس گزارش فاز اول این برنامه به مدت 5 سال از سال 2022 آغاز می‌شود و در عملیات باران مصنوعی، از دو نوع ابر کومولوس استفاده می شود که عبارتند از ابرهای کم ارتفاع و ابرهای رعد و برقی. مواد مورد استفاده در فرآیند بارورسازی از جمله نمک خوراکی و یدید نقره نیز سازگار با محیط زیست هستند.
مهندس عبدالرحمن الفضلی، وزیر محیط زیست سعودی، گفت که هدف از این برنامه، افزایش میزان بارندگی بالاتر از میانگین کنونی است که سالانه از 100 میلی‌متر تجاوز نمی کند، زیرا سعودی یکی از خشک‌ترین کشورهای جهان است و از سطوح آبی دائمی مانند رودخانه‌ها و دریاچه‌ها برخوردار نیست.
داکتر ایمن غلام، مدیر عامل مرکز و ناظر برنامه نیز گفت که عملیات جاری بر اساس برنامه زمانی تنظیم شده پلان آن در چارچوب کار عملیاتی با همکاری کلیه مراجع ذیربط در حال انجام است.
ماری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا