سیاست

سفارت‌های بریتانیا و کانادا، طالبان را مسوول ترور های اخیر در افغانستان دانسته اند

کابل / ۹ دلو / باختر
سفارت‌های بریتانیا و کانادا دریک اعلامیۀ مشترک، گروه طالبان را مسوول اکثر حمله های هدفمند در افغانستان خواندند و خواستار تحقیق همه‌ جانبه و شفاف در مورد این حمله ها شدند.
به گزارش آژانس باختر؛ سفارت‌های بریتانیا و کانادا ۸ دلو در اعلامیۀ مشترک گفتند که تهدید در برابر امنیت روزنامه‌نگاران و افراد مسلکی رسانه‌ها به مثابۀ یکی از موانع در اجرای کامل حق آزادی بیان در سراسر جهان، از جمله افغانستان، باقی مانده‌است.
این اعلامیه همزمان در مراسم تجلیل از سالگرد امضای تعهد جهانی آزادی رسانه‌ها توسط افغانستان و پیوستن این کشور به ائتلاف آزادی مطبوعات صادر شده است.
در اعلامیه گفته شده است«روزنامه‌نگاران افغانستان در یک‌ سال گذشته با سطح روزافزون خشونت‌ها و ناامنی‌ها روبرو بوده اند. اعضای رسانه‌ها، فعالان حقوق بشر و دیگر افراد مهم جامعۀ مدنی در حملات هدفمند، تهدید، زخمی یا کشته شده‌اند که بسیاری از این حملات را می‌توان به طالبان و یا افراد وابسته به آنان ربط داد.»
اعلامیه بیان می دارد «ما همه اعمال خشونت، تهدید، سانسور و ارعاب در مقابل کسانی را که برای ساختن یک افغانستان امن‌تر و عاری از تبعیض مبارزه می‌کنند، تقبیح می‌کنیم. در مورد این حملات شنیع هدفمند باید تحقیقات همه‌جانبه و شفاف انجام شود.»
در اعلامیه گفته شده است «ما توقع داریم که طرفین مذاکرات صلح افغانستان، به شمول طالبان حمله های هدفمند اعضای رسانه‌ها، سازمان‌های جامعۀ مدنی و دولت را علنی تقبیح کنند. ما همچنان خواستار حمایت بیشتر از جانب همه طرف‌ها برای حمایت از روزنامه‌نگاران و آزادی رسانه‌ها استیم.»
سفارت‌های بریتانیا وکانادا تاکید کرده اند رسانه‌های افغانستان یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های دو دهۀ اخیر بوده‌اند و نمی‌توان اجازه داد که در برابر ناامنی‌های روزافزون به لرزش درآیند.
آنان بر تعهدشان برای همکاری مشترک با افغانستان به منظور دفاع از عرصه و فضای گسترده رسانه یی و محافظت از روزنامه‌نگاران افغانستان ادامه خواهند داد.
این اعلامیه درست زمانی منتشر شده است که در جریان دو، سه ماه اخیرهفت کارمند رسانه یی در افغانستان کشته شده اند و به تازگی یک رادیو محلی در کندز و یک رادیو هم در غور هدف قرار گرفتند.
نی یا نهاد حمایت از کار آزاد رسانه یی در افغانستان گفته است که در طول سال های اخیر اضافه از هزار کارمند رسانه ها در افغانستان که بیشتر شان زنان و دختران اند به دلایل امنیتی ترک پیشه کرده اند.
همچنان نهاد های حمایت از رسانه ها ادعا دارند با آن که مسوولان امنیتی از گرفتاری عاملان شماری از قضایای ترور خبرنگاران خبر داده اند مگر تاکنون هیج یک از عوامل این قضایا، رسانه یی نشده اند و محاکمه نشده اند. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا