جهان

اردوغان در نظر دارد فضانوردان ترکیه را به کره ماه بفرستد

انقره/دویچه وله/۲۴ دلو/باختر
رجب طیب اردوغان، ریيس جمهور ترکیه، اعلام کرده است که کشورش در نظر دارد که تا سال ۲۰۲۳ نخستین راکت را به کره ماه بفرستد. برنامه‌های دیگر آن کشور شامل ایجاد یک بندر فضایی است.
ریيس جمهور ترکیه از یک برنامه ۱۰ ساله فضایی پرده‌برداری کرد که شامل طرح بلند پروازانه اعزام فضانوردان ترک به کره ماه است.
اردوغان گفت: «نشست ابتدایی به کره ماه توسط راکت هیبرید ملی و معتبر ما صورت می‌گیرد که با همکاری بین‌المللی در سال ۲۰۲۳ به مدار فرستاده خواهد شد.» او افزود: «انشاالله ما به ماه می‌رویم.»
زمان در نظرگرفته شده برای این برنامه مصادف با صدمین سالروز ایجاد جمهوری ترکیه است. اردوغان همچنان ایجاد یک بندر فضایی را در نظر دارد تا یک «برند جهانی» در تکنولوژی ماهواره‌ یی ایجاد کند.
ریيس جمهور ترکیه گفت: «من امیدوارم که این نقشه که ترکیه را در صدر رقابت‌های فضایی جهان قرار می‌دهد، با موفقیت اجرا خواهد شد.»
ترکیه فعالیت سازمان فضایی‌اش را در سال ۲۰۱۸ شروع کرد و انتقادهای زیادی هم صورت گرفته است که با وجود بحران اقتصادی مبالغ هنگفت پول را صرف این برنامه می‌کند. اما حامیان این برنامه آن را فرصتی برای حفظ دانشمندان و کاهش فرار مغزها می‌دانند.
رییس جمهور ترکیه در مورد بودجه این برنامه‌های فضایی جزئیات نداده است.
او ماه گذشته با ایلان ماسک، مدیر اجرایی شرکت فضایی «اسپس ایکس» در مورد همکاری با شرکت‌های ترکی در عرصه تکنولوژی فضایی صحبت کرد.
در همان ماه ترکیه ماهواره «ترک سات ۵ ای» را با همکاری شرکت «اسپس ایکس» به مدار فرستاد. فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا