سیاست

وزارت مالیه دو میلیارد افغانی را برای انتخابات تهیه می کند

کابل 14 باختر ثور
وزارت مالیه حدود دو میلیارد افغانی  برای آغاز کار عملیاتی کمیسیون انتخابات، تهیه می‌کند.
سخنگوی وزارت مالیه، از آمادگی‌ ان وزارت برای تأمین بودجه‌ سه انتخابات پیش رو خبر داده است. مسوولان در این وزارت می‌گویند که آنان، امروز با کمیسیون مستقل انتخابات نشستی دارند.
شمروزخان مسجدی، سخنگوی وزارت مالیه می‌گوید که پیش از این بر اساس یک پلان، کمیسیون مستقل انتخابات از وزارت مالیه، در خواست بودجه کرده بود. بر اساس این پلان، امروز، شنبه، چهاردهم ثور، بخشی از بودجه‌ انتخابات، حدود دو میلیارد افغانی برای آغاز روند نام‌نویسی رأی‌دهندگان، از سوی حکومت تأمین می‌شود.
بر اساس  معلومات سخنگوی وزارت مالیه به آژانس باختر ، کمیسیون مستقل انتخابات با پیش‌کش برنامهُ عملیاتی خویش به وزارت مالیه، حدود ۱۹۸ میلیون دالر، برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای ولایتی و انتخابات پارلمانی غزنی، درخواست بودجه کرده است. حکومت، در نظر گرفته است که در بخش نخست تأمین بودجه‌ انتخابات، دو میلیارد افغانی  به کمیسیون مستقل انتخابات، واگذار کند. بخش کلانی از بودجه‌ی انتخابات را جامعه‌ی جهانی پرداخت می‌کند.  مسجدی می‌گوید که تاکنون این که جامعه‌ی جهانی، برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، شورای ولایتی و انتخابات پارلمانی غزنی، این بار کمک خواهد کرد یا خیر، هنوز روشن نشده است. با این حال، وی می‌افزاید که حکومت افغانستان، توقع دارد که جامعه‌ی جهانی، بخشی از بودجه‌ سه انتخابات پیش رو را تأمین کند. افزون بر این، به گفته‌ی سخنگوی وزارت مالیه، در صورتی که جامعه‌ جهانی، حاضر به تأمین بودجه‌ی انتخابات نشود، حکومت حاضر  است باقی بودجه را نیز از مجرای داخلی،‌ تأمین کند..
با این حال، وزارت مالیه، اعلام کرده است که بودجه‌ انتخابات ریاست جمهوری، شورای ولایتی و انتخابات پارلمانی غزنی را تأمین می‌کند. از سویی هم، قرار بود انتخابات شورای ولسوالی‌ها نیز با سه انتخابات دیگر، یک‌جا برگزار شود. اما، مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات می‌گویند که در پلان عملیاتی آنان، تنها انتخابات ریاست جمهوری، شورای ولایتی و انتخابات پارلمانی غزنی، گنجانیده شده است.  وزارت مالیه نیز، بر اساس همین پلان، در راستای تأمین بودجه این سه انتخابات اعلام آمادگی کرده است.
عبدالعزیز ابراهیمی، معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که حدود ۲۰۷ میلیون دالر، برای برگزاری سه انتخابات پیش رو سنجیده شده است.  ابراهیمی می‌افزاید که در صورتی که  اگرانتخابات ریاست جمهوری، به دور دوم نیز برود، بودجه‌ پیش‌بینی‌شده کفایت می‌کند. این ۲۰۷ میلیون دالر، شامل بودجه‌ کمیسیون شکایات انتخاباتی نیز می‌شود. ماری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا