سیاستاخبار

شکنجه، آزار و اذیت پناهندگان؛ نقض قرارداد های بین المللی و تبعیض آشکار است

کابل/۲۳حمل/باختر
ذبیح الله مجاهد؛ سخنگوی امارات اسلامی افغانستان و معین امور نشرات وزارت اطلاعات وفرهنگ، از جمهوری اسلامی ایران خواسته است، آنچنان که در گذشته ها از مهاجران افغان مهمان نوازی کردند، در این روز ها نیز از آنان همچو گذشته پذیرایی کنند.
مجاهد همچنان از مقامات ایرانی خواست که مهاجران افغان را اجازه بدهند که با اختیار خود شان به کشور بر گردند.
ذبیح الله مجاهد، در حالی از مسوولان جمهوری اسلامی ایران چنین یک درخواستی را مطرح می کند که گزارش ها و نوار های در رسانه های اجتماعی مبنی بر بد رفتاری ایرانیان با مهاجران افغان منتشر شده است.
اما مقام ایرانی و دیپلماتان آن کشور در کابل می گویند که این نوار جعلی اند٬ بهادر امینیان؛ سفیر ج.ا.ا در کابل در رابطه به موضوع بد رفتاری مسوولان امنیتی ایران با مهاجران افغان صحبت کرده است و موضوع بد رفتاری با مهاجران افغانی را رد کرده و ‌‌گفته است«گزارش و‌تصاویر منتشره در رسانه های مجازی مبنی بر آزار ‌‌اذیت اتباع افغانستان در ایران هدف مندانه است.»
وی در ملاقاتش با مولوی امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه گفته است «این ‌اقدام هدفمند‌ و برنامه ریزی شده به هدف ضربه زدن به روابط جمهوری اسلامی ایران و ‌امارات اسلامی افغانستان است.»
مگر آنچه قابل بحث است اخراج روزانه هزاران مهاجر افغان از ایران است٬ رسانه های افغانی و خارجی گفته اند؛ در ماه دسمبر مسوولان امنیتی ایران روزانه بین دوهزارو‌پنجصد تا چهار هزار مهاجر افغان را مجبور به بازگشت به افغانستان کرده اند.
این در حالی است که در میان جوامع بشری پدیده مهاجرت پیشینۀ طولانی دارد و ‌در عصر حاضر که زندگی اجتماعی، بسط و‌ پیچیدگی چشمگیر دارد ، اندیشه حمایت ‌‌همکاری با هم نوعان در نظام حقوق جهانی اهمیت ویژه پیدا کرده است و این اندیشه در قالب وضع مقررات حقوقی ، کنوانسیون ها و‌میثاق های بین‌المللی در دفاع، حمایت و‌همکاری از پناهندگان تجلی و‌ثبت شده است که از جمله می‌توان به کنوانسیون۱۹۵۱ژینو، میثاق اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی۱۹۶۶ اشاره کرد.
براساس ماده ۴۴کنوانسیون ۱۹۵۱ و کنوانسیون ملل متحد بازگرداندن، شکنجه، آزار واذیت پناهندگان نه تنها نقض این قرار داد ها تلقی می شود بلکه تبعیض آشکار نسبت به پناهندگان می باشد.
بادر نظر داشت قرارداد های بین المللی، حقوق بشری مهاجرت برای پناهندگان، حق تلقی می شود ‌‌ وکشور های میزبان ملزم اند که با مهاجران بر خورد مسوولان و بشردوستانه کنند و برای آنان شرایط مناسب زندگی را فراهم کنند. ماری نبرد آیین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا