اخبارجامعهگزارش ها

صد ها خانواده بدون سرپناه و فاقد امکانات ،زندگی شب و روز شان را در پارک شهر نو سپری می کنند

کابل/باختر/20 اسد

شماری از بی جا شدگان داخلی به دلیل شدت یافتن جنگ در کشور از حکومت و نهاد های بین المللی  خواهان کمک های فوری شدند.

با گذشت هر روز جنگ و بیشتر شدن  نا امنی در کشور شمار بی جا شدگان داخلی در کشور افزایش می یابد.

به تازگی صد ها خانواده از ولایت های مختلف به خصوص تخار، بغلان و بدخشان به کابل آواره شده اند. و در پارک شهر نو و سایر جاده ها در کابل به سر می برند.

آنان می گویند که با مشکلات رقت بار زندگی روبرو شده اند اما تا اکنون هیچ حکومت در مورد تهیه سر پناه و مواد خوراکی به آنان کمکی نکرده اند.

خانم سهمیه، یک باشندۀ تخار به خبرنگار آژانس باخترگفت که وی بدون محرم به کابل آمده است و طالبان شوهرش را از موتر پائین کردند و با خود به جنگ بردند.

مرضیه بی جا شده دیگر است که در کنار اعتراض از بی توجهی حکومت می گوید که مردم انان را به تمسخر می گیرند.

وی که با پنج دختر جوانش به پارک شهر نو پناه آورده است می گوید: هر کس که کمک می کند تا که به ما برسد در بیرون دیگران چور و چپاول می کنند حتی لباس های کمک کننده پاره می شود.

قیوم که کارمند دولت در بغلان است گفت : با بسیار مشکل توانستم به کابل بیایم سه بار من را طالبان از موتر پائین کردند و در موردم تحقیقات کردند.

وی از حکومت خواستار سرپناه شد.

شماری از زنان و دختران می گویند از لحاظ نبود آب و تشناب برای رفع ضرورت با مشکلات زیاد مواجه اند.

زینب، بیجا شدۀ تخار، در این باره گفت: ما خانه‌های خود را به خاطر جنگ ترک کردیم و پدرم در جنگ کشته شد ما به کدام گناه کشته می شویم و حکومت چرا امنیت ما را نمی‌گیرد.

این بیجا شدگان از ادامۀ کشتار غیرنظامیان توسط گروه طالبان انتقاد می‌کنند و می‌گویند که حکومت، که تامین امنیت مردم بی پروا است.

نوروز رحیمی، بیجا شده دندغوری بغلان، در این باره گفت ما دو شهید از خانواده خود داریم هم طالب می کشد و هم حکومت، ما چی کنیم ،ما چی گناه داریم که با این سرنوشت دچار شده ایم.

همچنان قاسم احمدی، بیجا شدۀ این ولسوالی گفت: چرا باید ما آواره و کشته شویم و خواست ما از حکومت این است که امنیت ما را بگیرد.

در همین حال، وزیر دولت در امور حوادث می گوید : در جریان دوماه اخیر، بیش از ۶۰ هزار خانواده در ولایت ها از اثر تشدید جنگ بیجاشده اند و احتمال بیشتر شدن این رقم وجود دارد.

او گفت: کمیتۀ اضطرار متشکل از وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث، وزارت امور مهاجرین وعودت کنندگان و ولایت کابل، کار را روی ایجاد یک کمپ برای اسکان موقت بیجاشدگان دریکی از نقاط شهر کابل آغاز کرده اند و قرار است این کمپ تا یک هفتۀ دیگر آماده بهره برداری شود.

به گفته وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث، درحال حاضر ظرفیت توزیع ۳ تا ۵ هزار خیمه برای خانواده های بیجاشده واجد شرایط در کمپ مورد نظر وجود خواهد داشت.

وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث به خبرنگار آژانس باختر گفت که آنان روند انتقال مهاجرین را از کوتل خیرخانه آغاز کرده اند و تا شام امروز تمام بی جا شدگان را به مکان های مناسب منتقل خواهند کرد.

بر اساس آمار وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث، شمار خانواده های بیجاشدۀ ناشی از جنگ های دوماه اخیر در ولایت ها، به ۶۰ هزار می رسد که از این شمار ۵۳ هزار خانواده کمک های اضطراری دریافت کرده اند.

وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث در همین حال از سازمان های بین المللی درخواست کرد که ضمن همکاری با دولت افغانستان برای رسیدگی به نیازهای بیجاشدگان داخلی، از طالبان بخواهند که برای جلوگیری از بیجاشدگی گسترده خانواده ها، مظالم شان را بر مردم در نقاط زیر تصرف خود کاهش دهند.

جنگ و ناامنی در کشور باعث شده است که صد ها خانواده خانه و کا شانه شان را رها کنند و به کابل پناه بیاورند و زندگی توآم با مشکلات را  به پیش برند.  فرشته

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا