گزارش ها

طالبان و کرونا٬ پدیده های که بستر زندگی بر مردم را تنگ کرده اند

کابل/ ۷حمل/ باختر
دیروز کابل گواه یک واقعه هراس افگنانه بود٬ هراس افگنان با حمله بر عبادتگاه هموطنان سیکهـ بار دیگر بربریت و تحجرشان را به اثبات رساندند. نهادهای امنیتی افغانستان شبکه حقانی را که بخشی از گروه طالبان است٬ مسبب این حادثه می داند.
در ولایت های دیگر هم رویدادهای مایوس کننده یی اتفاق افتاد٬ در تگاب کاپیسا٬ سه غیر نظامی که سوار بر یک موتر بودند در تیر اندازی طالبان کشته شدند٬ انفجار ماین کنار جاده در زابل جان چند غیرنظامی را گرفت٬ در قندهار طالبان یک زن را ترور کردند.
در بیست و چهار ساعت گذشته در کنار وقایع تروریستی٬ نه ولایت کشور گواه حمله های مسلحانه از سوی طالبان بوده است.
این در حالی است که سرپرست وزارت دفاع ملی پنجشنبه گذشته برای برنامه ریزی و وقایه درست در برابر ویروس کرونا خواهان آتش بس سرتاسری در کشور بود.
اما جواب طالبان از دیاد حمله بر مواضع نظامیان کشور و تشدید خشونت در برابر غیرنظامیان بوده است.
این سبب شده است که نیروهای دولتی از حالت دفاعی بیرون شده و موضع دفاعی فعال را انتخاب کنند که آنان را قادر می کند تا در برابر تحرکات مسلحانه به صورت سریع واکنش نشان دهند .
تحرکات اخیر طالبان که به هدف امتیازگیری های سیاسی انجام شده است٬ واکنش قومندان نیروهای بین المللی در افغانستان را نیز در پی داشته است.
با آن که امریکا با طالبان توافق نامه صلح را امضا کرده است و طالبان عملا جهادشان را در برابر نیروهای خارجی پایان یافته می دانند و از سوم حوت تاکنون هیچ حمله بر نیروهای خارجی نکرده اند و تنها افغانان را کشته اند٬ مگرجنرال اسکات میلر قومندان عمومی نیروهای بین المللی در افغانستان گفته است: ناگزیر است تا در برابر خشونت های طالبان دست به کار شود.
جنرال اسکات میلر، در تازه ترین اظهارات خود از ادامۀ پشتیبانی قاطع این نیروها از نیروهای امنیتی افغانستان سخن گفت و هشدار داده است اگر طالبان خشونت‌ها را افزایش دهند، نیروهای امریکایی ناگزیر خواهند شد تا در برابر آنان٬ دست به کار شوند.
او گفته است: من می خواهم همه بدانند که ماموریت پشتیبانی قاطع به نیروهای امنیتی افغانستان و مردم افغانستان همچنان متعهد است  و این مهم است .
این امر روزانه با فعالیت های نظامی ما مشهود است، ما برای تحقق همه اهداف خود تلاش می کنیم و اگرطالبان خشونت ها را ادامه دهند، با واکنش روبه رو خواهند شد.
میلر واضح کرده است؛ اگر طالبان خشونت را افزایش دهند، آنان می دانند که از طرف ما پاسخ خواهند دید، طالبان صریحاً می دانند و توافق دارند که ما حق داریم نه تنها از خودمان بل از شرکای نیروهای امنیتی افغانستان دفاع کنیم. بنابراین اگر آنان حمله کنند، پاسخی وجود خواهد داشت.
حرف دیگر میلر٬ مساله مبارزه با ویروس کرونا در افغانستان است٬ او گفته است٬ ادامه خشونت ها را ازسوی طالبان در برابر تلاش ها برای مهار بیماری «کووید 19» در افغانستان مانع می داند.
کووید 19  چیزی است که بر کل جهان تأثیر می گذارد و بر نیروهای ائتلاف و نیروهای امنیتی افغانستان نیز تأثیر خواهد گذاشت. تمرکز خاص باید روی جلوگیری از شیوع بیماری باشد که حتی در شرایط عادی نیز مشکل است، اما در صورت بروز خشونت تقریبا غیرممکن است که از این ویروس جلوگیری شود. همه طرف ها باید خشونت را کاهش دهند تا ما بتوانیم در جلوگیری از شیوع این ویروس در بین نیروهای خود و در بین مردم افغانستان تمرکز داشته باشیم.
رویدادهای اخیر ثابت می کند که طالبان و کرونا دو پدیده اند که بستر زندگی بر مردم را تنگ کرده اند و باید با هر دو همزمان مبارزه شود. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا