اخبارجامعه

فراخوان یونیسف به جهان برای کمک به کودکان افغانستان

کابل/ 17 قوس/ باختر

صندوق حمایت ازکودکان سازمان ملل برای دستگیری کودکان افغان، به جهان فراخوان داد.

این اداره می گوید که برای نجات جان کودکان افغان به دوملیارد دالرپول نیاز است.

با گسترش بی کاری وفقردرافغانستان، کودکان افغان بیشتر ازپیش درمعرض مصاب شدن به بیماری های سو تغذیه، سرخکان، فلج کودکان قرارگرفته اند.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرده است که برای نجات میلیون‌ها کودک در افغانستان، به دو میلیارد دالر نیاز است.

این اداره امروز دراعلامیه یی، وضعیت بشردوستانه در افغانستان به ‌ویژه کودکان را وخیم خوانده و گفته است که میلیون‌ها کودک در این کشور در معرض خطر قراردارند و برای نجات جان آن‌ها به حمایت مالی نیاز است.

آلیس آکونگا، نماینده صندوق حمایت ازکودکان سازمان ملل در افغانستان می گوید که در حال حاضر زمستان سر رسیده است و بدون بودجه اضافی، یونیسف و شرکایش نمی‌توانند به کودکان و خانواده‌هایی که بیش‌تر به کمک‌های بشر دوستانه  وابسته‌اند، کاری انجام دهند.

وی تأکید کرده است که با ادامه بدتر شدن وضعیت بشردوستانه در افغانستان، اختلالات نگران کننده در خدمات صحی و تغذیه، بحران فاجعه بار غذایی، خشکسالی، شیوع سرخک، اسهال آبکی حاد، فلج کودکان و سایر بیماری‌های قابل پیش‌گیری و هم‌چنین شروع فلج کننده زمستان وجود دارد.

اوهمچنان گفت  که در حال حاضر، شماری از کودکان افغان برای یافتن به غذای مورد نیاز، از ادامه رفتن به مکتب دست برداشته اند و اکنون در معرض خطر خشونت قرار دارند.

یونیسف تخمین زده است که از هر دو کودک زیر پنج سال در افغانستان، یک کودک در سال آینده میلادی به دلیل بحران غذایی و دسترسی ضعیف به آب و خدمات صحی به سوءتغذیه حاد دچار خواهند شد.

  در این اعلامیه همچنان گفته شده است: «بروز بیماری‌های تهدید کننده زنده‌گی ادامه دارد و بیش از شصت هزار مورد سرخکان در سال ۲۰۲۱ درافغانستان گزارش شده است. تخمین زده می‌شود که از هر ده افغان، هشت نفر، آب آلوده به باکتریولوژیک می نوشند. علاوه بر این، در صورت عدم پرداخت حقوق معلمان و ادامه سطح فلج کننده فقر، ده میلیون کودک در معرض خطر ترک تحصیل قرار می گیرند.”

یونیسف همچنان درتخمین هایش گفته  که حدود چهارونیم میلیون کودک درافغانستان به سلامت روان و حمایت روانی اجتماعی نیاز دارند.

در اعلامیه این نهاد تأکید شده است که به پایین آمدن دمای هوا، خانواده‌ها برای گرم کردن خانه‌ و فرزندانشان با مشکل مواجه‌اند.

یونیسف گفته  است که برای رسیدگی فوری به نیازهای بشردوستانه بیش از بیست وچهار میلیون نفر در افغانستان که نیمی از آنها کودک هستند، دوملیارد دالرنیاز است.

یونیسف به این باور است که این درخواست دو میلیارد دالری کمک خواهد کرد تا از سقوط قریب‌الوقوع خدمات حیاتی که کودکان و خانواده‌های آنان به شدت به آن وابسته‌اند، مانند خدمات صحی، غذا، آب و آموزش جلوگیری شود.ختم/م-ا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا