سیاست

رئیس جمهور غنی پس از سفر رسمی به هند، به وطن برگشت

کابل باختر25 سنبله
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان که در راس یک هیات عالی رتبه دولتی برای سفر رسمی دو روزه عازم هند گردیده بود، قبل از ظهر امروز به وطن برگشت.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر: رئیس جمهور غنی شام روز گذشته در مقر سفارت افغانستان در هند با شماری از محصلان افغان دیدار کرده، گفت: شما سرمایه بشری افغانستان هستید و مردم افغانستان را باید از فقر و بی ثباتی نجات دهید.
در این دیدار ابتدا شیدا محمد ابدالی سفیر افغانستان در هند در مورد وضعیت عمومی محصلان افغان به رئیس جمهور معلومات داده گفت که از طریق یک میکانیزم، مشکلات محصلان افغان را حل کرده است.
ابدالی افزود: در حال حاضر تقریباً ۱۶۰۰۰ محصل افغان در کشور هند مصروف تحصیلات عالی می باشند و تا حال ۶۰ هزار محصل از پوهنتون های مختلف هند فارغ شده اند و آرزومندیم افغانستان از دانش و تخصص این ها استفاده اعظمی نماید.
سپس شریف حضوری، زهره ظاهر و سمیع الله فقیری به نمایندگی از محصلان صحبت کردند، مشکلات محصلان را در عرصه های مختلف از جمله پاسپورت های تحصیلی، ویزه، عدم اجرای معاشات محصلان در زمان معین آن، اخذ فیس بیشتر از محصلان افغان نسبت به سایر کشور های عضو سارک، عدم عملی شدن وعده های وزارت تحصیلات عالی در زمینه ازدیاد معاشات و کتاب و قرطاسیه و عدم اجازه محصلان انجنیری به کارهای عملی  با رئیس جمهور شریک ساختند.   
همچنان خانم هما استاد لیسه سید جمال الدین افغان در کشور هند، مشکلات مکتب یادشده را بیان کرده گفت که آن لیسه ۲۴ سال قبل تاسیس گردیده است، اما در اثر عدم توجه حکومت، با مشکلات زیادی مواجه می باشد.
رئیس جمهور غنی پس از استماع خواست ها و مشکلات آنان، حکم تمویل مکتب سید جمال الدین افغان را امضا کرد و برای محصلان اطمینان داد که مشکلات آنان نیز به صورت اساسی حل خواهد شد.
رئیس جمهور به سفیر افغانستان در هند هدایت داد که با پوهنتون های هند تماس بگیرد تا سهولت های را که سازمان سارک برای محصلان سایر کشور های عضو در نظر گرفته است، برای محصلان افغان نیز فراهم نماید. وی با تاکید دستور داد، محصلانی که در دروس خویش سهل انگاری می کنند و یا برخورد نادرست می نمایند، دوباره به کشور فرستاده شوند و نباید بخاطر آنها شرایط بالای سایر محصلان دشوار گردد.
رئیس جمهور گفت که به وزارت تحصیلات عالی هدایت داده است تا برای ارزیابی اسناد محصلان فارغ شده از پوهنتون های کشور های هند، ایران و پاکستان، یک کمیته را توظیف نماید.
همچنان رئیس جمهور به وزارت تحصیلات عالی هدایت داد تا وعده های خود را با محصلان در زمینه پرداخت معاشات و فراهم نمودن قرطاسیه و کتاب ها، عملی سازد. 
رئیس جمهور غنی به محصلان اطمینان داد که از این پس در یک پروسه شفاف کادرهای جوان به وظایف گماشته خواهند شد. وی افزود که سال گذشته امتحان کانکور قناعت مردم را فراهم کرده بود زیرا تعداد زیادی از جوانان شایسته و مستحق در پوهنځی های دلخوا شان شان راه یافته بودند.
محمد اشرف غنی گفت که امتحان کانکور، نصاب تعلیمی و روند تدریسی پوهنتون ها و مکاتب به اصلاحات و تغییرات اساسی نیاز دارد، زیرا وزارت های معارف و تحصیلات عالی متعلمان و محصلانی را که آموزش می دهند، نه به خود و نه هم به جامعه ممد واقع می شوند و علت آن این است که آنها با در نظرداشت معیار، شرایط و تقاضای عصر حاضر مورد آموزش قرار نمی گیرند.
رئیس جمهور گفت که وزارت ها هنوز هم در زمینه مدیریت، مشکلات اساسی دارند، زیرا وظایف اساسی آنها تعریف نگردیده و در خصوص ظرفیت هم نواقص موجود است. وی افزود: برای حل مشکلات متذکره، شورای عالی منابع بشری ایجاد گردیده است.
رئیس جمهور طرح و دیدگاه را اساسی دانست، اما با تاکید گفت که بدون مدیریت، طرح و دیدگاه هر دو بی معنی اند و مشکل اساسی قشر سیاسی ما این است که دیدگاه میان مدت ندارند.
محمد اشرف غنی خاطر نشان کرد که افغانستان همین اکنون به کادر های علمی و جوان در زمینه های معادن، مدیریت آب و سایر عرصه ها نیاز دارد، پس باید در مطابقت به نیازمندی های کشور، رشته های مسلکی انتخاب گردد.
رئیس جمهور از محصلان خواست که برعلاوه شریک نمودن مشکلات شان باید راه حل های مناسب را نیز پیشنهاد نمایند. وی گفت که محصلان باید بگویند که از حکومت، قبل از رفتن برای تحصیل به خارج کشور، در جریان تحصیل، هنگام فراغت و بعد از آن چه خواست های دارند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا