گزارش ها

طالبان وجنگ روانی علیه پایتخت نشینان

کابل باختر/ 1/ جوزا
گروه طالبان در اعلامیه که ازطریق وب سایت این گروه به نشر رسیده به شهریان کابل هشدار داده اند که از نزدیک شدن به اداره های حکومتی ،دفاتر خارجی و یا ماندن درچنین مکان ها خودداری نمایند.
به گزارش آژانس باختر ، دراعلامیه طالبان ازاین اماکن به عنوان تاسیسات دشمن یاد شده است که اهداف نظامیان طالبان معرفی شده است.
این اعلامیه درست زمانی نشر میشودکه طالبان در هفته های اخیر براهداف درکابل ، ننگرهار ، کندهار ، هلمند… حمله کردند و باعث کشتار افراد ملکی شدند.
طالبان درکابل خبرنگاران در یک حمله انتحاری آنهم دریک جاده عمومی کشتند ، در ناحیه ششم کابل مراجعین یک دفتر عامه را قتل عام کردند درننگرهار ورزشکاران را درمیدان کرکت به قتل رساندند و درقندهار جان پنج ماین روب را گرفتند.
اکنون این سوال مطرح میگردد که کدام یک از اهداف ، اهداف نظامی ، خارجی بود . واضح است که برای طالبان حمله برمردم یک هدف بوده است .
از طرف دیگر طالبان دراعلامیه تازه شان تمامی ادارات را اهداف نظامی و تاسیسات دشمن میگویند آیا اداره توزیع تذکره یک مکان عامه المنفعه است یا تاسیسات دشمن .
آیا میدان کریکت میتواند جز تاسیسات دشمن تلقی شود حتا یک حوزه امنیتی که برای تامین امنیت و اداره خدمات برشهریان وجلوگیری از جرم و جنایت فعال است نمیتواند یک هدف نظامی باشد.
پس اعلامیه طالبان چگونه توجیه میشود ؟ درحالیکه شهریان کابل درگذشته هم در هیچ مکان مصئون نبودند و همیشه از سوی گروه های هراس افگن مورد تهدید قرار داشته و قربانی فعالیت هایی هراس افگنانه شده اند.
اکنون این سوال مطرح میگردد که طالبان با صدور این اعلامیه چه اهدافی را دنبال میکنند؟
جنرال عتیق الله امرخیل آگاه مسایل سیاسی میگوید که آنچه را طالبان گفته اند جز تبیلغات است . مگر این گونه تبلیغات را نمیتوان نا دیده گرفت زیرا درکشور که سیستم اداره ، سطح تبلیغات دولتی … خلا ها و کوتاهی های زیادی داشته باشد چنین تبلیغات اثر گذار بوده میتواندکه بدون شک برروان مردم و نیروهای امنیتی تاثیر گذار خواهد بود .
درحالیکه درکشور های دیگر که ظرفیت امکانات و قوت واثر گذاری دولت ها بالاتر است چنین تبلیغات جای را نمیگیرد .
امرخیل میگوید حالا طالبان اعلامیه دادند و خطوط واهداف شان را واضح ساختند اکنون توپ درمیدان دولت است که چگونه این تبلیغات را مهار میکند وچگونه روان مردم را تقویت می نماید.
راه اندازی عملیات های نظامی ، راندن و سرکوب نمودن مخالفان مسلح از حومه های شهر ها ، تشدید فعالیت های استخباراتی ، کاهش تحرکات دشمن ، خواهد توانست این ادعا را ثابت سازد که اعلامیه طالبان یک تبلیغ و یک جنگ روانی است پس باید نهادهای امنیتی برای مهار طالبان کار کند تا ثابت شود که طالبان درمیدان جنگ زمینگیر اند و به تبلیغات رو آورده اند.
حلیمه صفا استاد دریک دانشگاه خصوصی و فعال مدنی درکابل میگوید این که باید بگویم طالبان به جنگ روانی رو آورده اند یک حرف دقیق است در هر جنگ و کشیدگی ، تبلیغ جایگاه خود را دارد و طالبان هم نمیخواهند از این بخش در جنگ محروم، باشند مگر وظیفه نهادهای امنیتی ما در این خصوص چه است؟
خانم صفا میگوید دراینجا لازمی است که نیروهای دولتی قوت خود را به رخ گروه های مسلح بکشند و برای مردم بخصوص شهریان کابل ثابت سازند که دشمن چیزی کرده نمیتواند در غیر آن جنگ تبلیغی به یک جنگ گرم طالبان تبدیل خواهد شد.
جنرال محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت دفاع ملی در رابطه به اعلامیه اخیر طالبان به خبرنگار آژانس باختر گفت که نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان نخواهند گذاشت که هراس افگنان به هدف برسند . و اعلامیه طالبان چیزی جز تبلیغات برای خراب ساختن امنیت روانی مردم حرفی دیگری نیست او اطمینان داد که نیروهای امنیتی برای تامین امنیت کابل آمادگی دارند.
رادمنش اضافه داشت ما دروازه های شهر کابل را تحت مراقبت داریم و همیشه کوشش ما این است که مصئونیت در شهر کابل ادامه یابد اما این که طالبان همواره این گونه تبلیغات را راه اندازی میکنند فقط میخواهند که امنیت روانی مردم را خراب بکنند.
مگر آگاهان سیاسی میگویند که این گونه گفته ها نمیتواند مصئونیت و روان مردم را تضمین کند مردم از نیروهای مسلح کشور توقع بیشتر دارند و آن مهار دشمن است .   ختم/ عبدالخالق – فریبا احسان زاده

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا